DEN MAGISKA PENNAN

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-3, Recension

Av Francine Pascal
Super Chiller
Översatt av Jenny Björk
B. Wahlströms ungdomsfavoriter 1997

Böckerna om Tvillingarna i Sweet Walley tillhör den typ av underhållningslitteratur som med förtjusning slukas av den tilltänkta målgruppen, i det här fallet flickor i 11-13-årsåldern, men som är svårsmält för läsare utanför den kretsen. Böckerna om de mysterielösande enäggstvillingarna Jessica och Elisabeth Wakefield är utgivna i serier med huvudpersonerna i olika åldrar. I föreliggande bok är de 12 år. Böckerna är skrivna efter samma koncept och de saknar författaridentitet. Inte ens de unga läsarna själva kan hålla reda på vilka delar i serierna de har läst eller ännu inte läst. Att berättelserna är förutsägbara, de övernaturliga inslagen enkla, könsrollerna ofräscha, att all inre spänning eller komplikation lyser med sin frånvaro, att superlativer utan täckning (mest fantastiska, spännande) haglar o.s.v. känns dock som meningslösa invändningar mot en lättläst text, som tillfredsställer läsarnas förväntningar. En tänkbar pedagogisk poäng (förutom lästräning) i dessa massproducerade underhållningsböcker utan litterära pretentioner är att nyvordna läsare lär sig känna igen berättelsestrukturer.

I just denna historia fungerar en magisk penna som förmedlare mellan en gammat, tragisk händelse och nutid i ett parallellt berättande. I handen på Elisabeth skriver den upphittade, rödglimmande pennan med automatisk skrift ner det sanna men dittills förvanskade händelseförloppet och offret från fordom får däri genom upprättelse och ro i sin grav.

GUNNAR ÅBERG