DEN LÖSE SKÄGGHANDLAREN + SHERLOCK HOLMES I SKÅNE

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-3, Recension

av Lars Jannedal
Mungoserien 1, Per Olaisen Förlag 1994

av Mattias Boström & Per Olaisen (red)
Mungoserien 2, Skånska Deckarsällskapet/Per Olaisen Förlag 1995

Sverige har något som Norge absolut inte har: tradition för Sherlock Holmes-pastischer, Inte utan vemod skådar jag mot min bokhylla med Sherlockiana, minns glädjen i att hålla Sven Sörmarks ”En Oscariansk skandal” (1983) i handen för första gången. Samtidigt vredgas jag djupt åt that gap on the same shelf, alldeles till vänster om Sörmark, där två tunna volymer skulle ha stått. En gång i forntiden kunde jag ha köpt dem – Sture Stig anno 1908 och 1910, för hundra kronor – och jag gjorde det inte. Ack!

Men jag är lycklig ägare av två nyss utkomna böcker i genren. I den senaste; ”Sherlock Holmes i Skåne” serverar elva författare – i en härlig blandning av artiklar och noveller – sin närmast otroliga kunskap om Holmes, Conan Doyle och Skåne. Om jag skall framhäva något måste det bli K. Arne Bloms strålande ”Envar sin egen detektiv” (som fick mig att kikna av skratt), Mattias Boströms ”När Conan Doyle besökte Malmö” (å, denna boströmska grundlighet), Klas Lithners ”Sherlock Holmes i Norra Skåne” (vad är det Klas Lithner inte vet?!) och Suzanne Mortensens ”Mannen med eldsmärket”. Bravo Skånska Deckarsällskapet!

”Den löse skägghandlaren” väckte nog inte helt samma entusiasm hos mig. Jannedals lilla roman är först och främst en Holmespastisch men också en parodi på Ture Sventon och Jannedal kliver efter min smak lite över gränsen. Men jag hade roligt och det var väl meningen. Båda böckerna är vackra och illustrerade av Kaj Stenman, vars teckningar är anledning nog att köpa dem båda. Så skynda till bokhandlaren, bägge böckerna är tryckta i mycket begränsad upplaga.

ODD MAGNAR SYVERSEN