DEN LILLE FULE POJKEN

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-4, Recension

Av Isaac Asimov & Robert Silverberg
The Ugly Little Boy, 1992
Översatt av Ylva Spångberg
Legenda 1996

Jag tycker science fiction blir tämligen tråkig när handlingen förläggs till platser som är konstifika som självändamål eller har aktörer som är väsenskilda från människor. Författaren har ansträngt sig så att hitta på tekniska och kroppsliga innovationer att man blir alldeles trött. De bästa sf-författarna har hållit sig till att människan är sig lik. Deras sf består i att flytta henne till en annan tid och miljö och utläsa hur hon anpassar sig där. Det blir hjärtknipande, eftersom man har lätt att identifiera sig. Isaac Asimovs välkända novell, som av kollegan Silverberg byggts ut till roman, har just på de premisserna blivit en underbar bok. Historien påminner om de bästa litterära skildringarna av barn som vuxit upp bland vildar eller djur och sedan mot sin vilja nyttats till civilisationen. Här hämtas ett neandertalbarn, med förfinad teknik, till en institution på 2100-talet, för ”analys”. En sköterska anställs för handhavandet i tidskuvösen. Författarna låter oss följa hur barnet, som döps till Timmie, blir allt mindre skräckslaget, allt mer likt en vanlig unge. Men – vad händer när analysen är över och forskningsanslaget slut? Asimov/Silverberg håller skickligt spänningen uppe. ”Den fule lille pojken” är värd att älska.

Ett PS till Ylva Spångberg, utmärkt översättare: Slopa de extra pratminustecknen inne i de direkta anföringarna – de är helt obehövliga.

JAN ERIC ARVASTSON