DEN LÄNGSTA VÄGEN HEM

Nov 18th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till Den längsta vägen hemAv Ann-Marie Davis
Hoi Förlag, 2020
ISBN 978-91-7697-242-7, 336 sidor

Anne-Marie Davis är 58 år och arbetar som jurist. Hon har arbetat inom domstol, bolag och på advokatbyrå i Sverige och i USA. Numera arbetar hon som bolagsjurist. Skrivandet fördjupade hon sig i via en författarkurs, och Den längsta vägen hem är hennes debutroman. Anne-Marie Davis bor i Stockholm och växte upp i Svängsta i Blekinge.

Den längsta vägen hem är en relationsroman som huvudsakligen utspelar sig i författarens uppväxtort Svängsta, en tätort med knappt 1700 invånare. Huvudpersonen är den framgångsrika advokaten Hillevi som bor i Stockholm och är gift med fransmannen Philippe. Deras förhållande har börjat gnissla och hon återvänder ensam till Svängsta för en semester kombinerad med arbete. Hillevi ska göra en företagsundersökning av ortens fabrik och största arbetsgivare inför ett eventuellt uppköp åt en kund i Kina.

VD på företaget är hennes ungdomskärlek Fredrik som dumpade henne för en annan. När hon träffar honom inser hon hur annorlunda hennes liv hade varit om hon inte lämnat Svängsta. Hon blir på nytt förälskad i Fredrik och hennes relation med Philippe skakas i grunden. Hon bemöts av misstänksamhet och hot från befolkningen och även av släktingar, som tycker att hon arbetar för fienden. När Hillevi förstår att hennes uppdragsgivare tänker köpa fabriken för att lägga ner den och flytta verksamheten utomlands, slits hon mellan sin advokatroll och lojaliteter till de boende i Svängsta.Ett plötsligt dödsfall ändrar förutsättningarna för hennes arbete. Samtidigt verkar hon vara bevakad och får anonyma sms.

Detta är en välskriven relationsroman som har de ingredienser som behövs för att läsaren inte ska vilja lägga den ifrån sig. Den innehåller spänning och romantik, beskrivningar av det tuffa arbetstempot som advokat, hotet över en avfolkningsbygd som riskerar att förlora en viktig arbetsgivare, att de val man gör får konsekvenser och längtan efter något som skapar mening i livet. Boken är välskriven och en imponerande författardebut. Anne-Marie Davis är skicklig på att fånga de små detaljerna i vardagslivet som ger skärpa åt berättelsen, och hon lyckas hålla ett högt tempo genom hela boken. Hennes skrivande inbjuder till sträckläsning. Jag ser fram emot att läsa mer av denna författare.

Anne-Marie Davis

Anne-Marie Davis. Foto Håkan Målbäck