May 15th, 2017 | By | Category: 2017-05 maj, Recension

Den hemmelige kvinde, 2016
Översättning Lars Ahlström
Massolit förlag, 2017
ISBN 978-91-7679-188-2,
237
 sidor

Anna Ekberg är pseudonymen för de danska författarna Anders Rønnow Klarlund och Jacob Weinreich. Anders Rønnow Klarlund har arbetat med film och gjort fem filmer. Han debuterade 2009 med romanen De hengivne. Jacob Weinreich har tidigare skrivit barn- och ungdomsböcker och romaner. De har tillsammans tidigare gett ut flera bästsäljande kriminalromaner under pseudonymen A. J. Kazinzki. Varför de valt en kvinnlig pseudonym denna gång framgår inte.

Anders Rønnow Klarlund och Jacob WeinreichDen hemliga kvinnan är en kriminalroman i absolut toppklass och med en annorlunda handling. Louise lever ett bra liv med sin man Joachim på danska Christiansö där hon har ett litet café. En sommardag dyker en främling upp och hävdar att hon i själva verket heter Helene och är hans fru som försvann för tre år sedan. Efter DNA-prover finns det ingen tvekan om att Louise är Helene Söderberg och gift med Edmund, mor till två barn och arvtagare till ett företagsimperium. Men hon minns inget av sitt tidigare liv. Röntgenbilder visar att hon har blivit brutalt misshandlad med slag mot huvudet, något som kan leda till minnesförlust. Louise återvänder till sitt gamla liv som hon inte minns, och hon säger adjö till Joachim som hon älskar och har levt med de senaste åren. Hon försöker ta reda på vad som hände natten för tre år sedan när hon försvann. Louise anklagas för mord och Joachim försöker visa att hon är oskyldig, och upptäcker mörka hemskheter samtidigt som någon försöker döda Louise.

Boken är annorlunda, otäck och rafflande. Tempot ökar i takt med att alltfler överraskande händelser kryddar handlingen, och läsaren sitter med andan i halsen ändå till romanens sista sidor. Mellan hemskheterna löper kärleken mellan Louise och Joachim som en röd tråd igenom hela romanen. Person- och miljöskildringarna är fina och trovärdiga. Sammantaget en oerhört spännande och underhållande bok!