Nov 24th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till Den hedniske krigarenAv
The Pagan Lord, 2013
Översatt av Leif Jacobsen
Bazar, 2014
ISBN 978-91-7028-398-7, 359 sidor

Den hedniske krigaren är den sjunde volymen i Bernard Cornwells berättelse om hur England skapades. De tidigare titlarna i den episka skildringen heter Det sista kungadömet,  Den vite ryttaren, Nordens herrar, Svärdsång, Det brinnande riket och Sju kungars död. Alla bygger på djup historisk granskning parad med stor fantasi och en förkärlek för våld. På sätt och vis har alla gestaltningar som för tanken till fantasyromaner trots bristen på drakar och demoner.

Kung Alfred som regerade det självständiga kungadömet Wessex åren 871 till 899 har varit centralgestalt genom bokserien och beskrivs som en nyskapande historisk gestalt. I hans visioner ingick att stifta formella lagar, sprida den kristna tron och att förena sitt kungarike med de angränsande småstaterna Mercia, East Anglia and Northumbria samtidigt som har var tvungen att försvara sitt land mot invaderande nordiska vikingar. I den sjätte boken dör Alfred och lämnar över sitt livsverk till äldste sonen Edward och detta sker i en tid av fred, något som är ovanligt.

Bernard CornwellMen freden är skör. Danerna och dess hövding Knut i norr hotar med ”söndra och härska-teknik” och gamle kungens främste krigare Uthred är inte poppis hos de nya makthavarna. De vill desarmera honom genom att bannlysa honom och förklara honom utstött bland både hedningar och kristna. Det kan inte Uthred – Saxarnas svärd – tåla utan han samlar ihop en handfull män och ger sig av för att ta tillbaka rikets törsta fästning Bebbanburg som tillhört hans släkt i genrerationer. Och han tror sig ha alla möjligheter eftersom han, visserligen saxare, uppfostrats av nordmännen och därför har ett äkta vikingakynne och tror mer på gamla gudar som Tor än på den där guden som spikats upp på ett kors.

Författaren är mycket trovärdig när han med stark berättariver beskriver konflikterna mellan olika trossystem och sätter dem i samband med den politik och de militära konflikter som driver den tilltänkta nationen. Det blir naturligtvis krig och Uthred, som är berättelsens huvudperson, blir den som kommer att bli avgörande för som resultatet av striderna ska bli ett England eller ett rike styrt av daner.

Bernard Cornwell föddes i London 1944 och adopterades bort till en bokstavstroende kristen familj. Han stod inte ut med den stränga läran och gav sig iväg till Belfast på Nordirland. Där fick han arbete som reporter på BBC och träffade under den tiden amerikanskan Judy som han gifte sig med. De flyttade till USA men där fick han inget arbetstillstånd så han började skriva historiska romaner, hittills ett 50-tal, som enligt förlagsreklamen översatts till 20 språk och sålt i mer än 20 miljoner exemplar.

ÅSA PETTERSSON