Jul 11th, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Den gode maken på Zebra DriveAv Alexander McCall Smith
The Good Husband at Zebra Drive 2008
Översatt av Peder Carlsson för Damm Förlag
Inläst av Katarina Ewerlöf (6 CD, ca 7 tim)
Bonnier Audio 2008

McCall Smith är den goda moralens vapendragare, vilket han visat i rätt många romaner (utspelade i Botswana eller England) vid det här laget. Det som gjort honom mest känd är berättelserna om Mma Ramotswe, grundare av Damernas Detektivbyrå, hennes Watson Mma Makutsi och den motorkunnige Mr J. B. Matekoni som numera också är hennes gode make i det lilla huset på Zebra Drive.

Alla hans afrikaböcker är rara berättelser, små moraliteter om människors tillkortakommanden som undersöks och kommenteras av huvudpersonerna. Det hörs en tydlig ton (i synnerhet i talböckerna) av den mentalitet som man kan härröra till de tidiga åren av förra seklet då de tio budorden var populärare än nu.

Populariteten beror gissningsvis på att McCall Smith skriver i ett slags sagobokstonfall, till och mer varligare än hans gamla kolleger bröderna Grimm och H. C. Andersen. De brott som Damernas Detektivbyrå utreder är i nio fall av tio mindre förseelser av allmänmänsklig natur. Men oftast handlar böckerna om att huvudpersonerna, som tycker mycket om varandra, har små, små konflikter och om att dessa oftast blir lösta över en kopp te.

I Den goda maken på Zebra Drive får både Mma Makutsi och Mr J. B. Matekoni göra försök som detektiver. De löser sina fall men med inte helt tillfredsställande resultat. Mma Ramotswe klarar också av sitt fall där tre personer avlidit på sjukhus – i samma säng, vid samma tidpunkt tre fredagar i rad. Och eftersom hon är så ”god” får hon också ta på sig domarrollen.

Det är flera skådespelare som läst in McCall Smiths romaner om Damernas Detektivbyrå. Alla har gjort ett utmärkt arbete, men i mitt subjektiva tyckande håller jag den inlevelsefulla Katarina Ewerlöf som den bästa. Hennes frasering är närmast musikalisk och hon lyckas få lyssnaren att tycka att texten är mycket bättre än den egentligen är.