Dec 17th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Den gode lögnarenAv Nicholas Searle
The Good Liar, 2016
Översatt av Boel Unnerstad
Louise Bäckelin Förlag, 2016
ISBN 978-91-8844-702-9, 320 sidor

Denna bok var nominerad som bästa till svenska översatta kriminalroman 2016 men besegrades på mållinjen av Ray Celestins New Orleans-deckare Yxmannen. Den gode lögnaren är Nicholas Searles debutbok och utspelar sig i Tyskland och England med början 1938 och fortsätter historiskt fram till Tony Blairs era som premiärminister. Författaren har varit noga med att lägga in tidsmarkörer till de brittiska läsarnas båtnad.

Till sin struktur är verket både en spionroman och en historia om svindlerier där den åldrande bedragaren och före detta underrättelsetjänstemannen Roy Courtnay planerar att som sitt sista storverk sol-och-våra en välbeställd änka som märkligt nog verkar vara med på noterna. I stället tycks det som om hon planerar ett motdrag, vilket ger storyn extra krydda.

Nicholas SearleFörfattaren har god kännedom om både Tyskland och England. Efter att ha växt upp Cornwall studerade han språk på universiteten i Bath och tyska Göttingen, blev lärare och därefter statstjänsteman med många olika uppgifter i London. Han fortsatte sedan att arbeta får Nya Zeelands regering i Wellington och återvände 2011 till Yorkshire i England där han bestämde sig för att bli författare och nu är bosatt med sin hustru. Han gick en skrivarkurs för en en Storbritanniens mer kända lärare i ämnet och började samtidigt skriva på Den gode lögnaren som blev klar 2014 och publicerad två år senare.

Roy Courtnay är en sammansatt huvudperson som vi får följa under många år, från Berlin under nazismens tidiga regeringsår och genom ett liv där han blivit ett med sina osanningar. Runt omkring honom har våldet regerat men detta våld märks det inte särskilt mycket av i denna originella, spännande och listigt komponerade skildring av en människa, av svek och undanhållanden och av en historisk tid. Författaren turnerar son berättelse på samma sätt som huvudpersonen sköter sina svindlerier, han tar till trick som gör att man inte till hundra procent kan lita på allt som står skrivet, vilket gör boken till en upplevelse. Man njuter av katt-och-råtta-leken och det dröjer inte länge efter den noggranna introduktionen innan man förstår varför boken hamnade på Svenska Deckarakademins korta lista.

KARL HJELM

Taggar: , , , , , , , ,