DEN FÖRSVUNNE TERRORISTEN En politisk thriller 1945–1989

Apr 22nd, 2013 | By | Category: 2013-04 apr, Recension

Omslag till Den försvunne terroristenAv Wolf Auenheim
Deimmose EEIG 2008
ISBN 978-952-498-733-2, 418 sid

Det kom ett bokpaket med franska frimärken och innehållet visade sig vara en thriller, skriven på svenska och tryckt i Finland år 2008. En kontroll visar att Dast inte tidigare skrivit om boken av författarpseudonymen Wolf Auenheim och eftersom berättelsen faller inom denna publikations intresseområde anser jag att det bör göras trots att romanen torde ingå i kategorin ”yesterdays paper”.

Klagomålen först: boken är amatörmässigt redigerad med blankrad före varje nytt stycke som saknar indrag. Den är alltså ett stort antal sidor kortare än de 418 som volymen innehåller.

Det positiva: Det är en välskriven och spännande historia om en tänkbar statskupp och ett politiskt osannolikt samarbete (visserligen mellan respektive säkerhetsorgan, men ändå) mellan Sverige och DDR för att avvärja ett tredje världskrig. Att allt sedan utmynnar i skotten på Sveavägen klockan 23:21 fredagen den 28 februari 1986 är en plausibel tanke.

Det hela börjar efter andra världskriget när de allierade – både ryssar, britter, fransmän och amerikaner – undersöker sina krigsfångars bakgrund samtidigt som Sovjetunionen kämpar för att få ordning på den del av östra Tyskland som de avser att göra till en lydstat. Boken rollista är ganska stor och vi får följa ett antal människors liv under en tid när den internationella terrorismen växte fram och spionage från olika håll var en överlevnadsstrategi. Där spelar det neutrala Sverige en roll som fristad för alla tänkbara politiska skummisar.

Historien får många oväntade vändningar – inte minst genom att de svenska och östtyska spioncheferna umgås privat – och cynismen flödar. Man måste svälja författarens historieskrivning för att gå med på att vissa kopplingar är trovärdiga.

Pseudonymen ger vissa Bo Balderson-minnen. På samma sätt som denne ”okände” deckarförfattare fick folk att tro att det var en i regeringskretsar insatt person som skrev de lustiga böckerna får man här en känsla av att Wolf Auenhein har verklig kännedom om hur säkerhetstjänster arbetar och fungerar. Men tänker man efter kan det lika gärna vara en skrivbordsprodukt eftersom folk i gemen inte vet särskilt mycket om de diskreta tjänstemännen inom Säpo eller Stasi.

Det talas om att detta är första boken i en tänkt trilogi om de styrandes styrande. Den andra kommer kanske i ett paket med franska frimärken om ytterligare fem år.