DEN FÖRSTA LAGEN

Jul 10th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Den första lagenAv Stefan Christiernin
Hoa Förlag, 2017
ISBN 978-91-7697-031-7, 364 sidor

Stefan Christiernin debuterar med boken Den första lagen som deckarförfattare med första delen i en spänningsserie om Maria Wilkensen. Stefan Christiernin är 47 år, uppvuxen i Stockholm och numera bosatt i Trollhättan. Han är fil.dr. i fysik och innehar en professur i simuleringsteknik vid Högskolan Väst, där han arbetade som vicerektor under flera år. Nu arbetar han som research affairs and innovation manager i industrin. Christiernin har tidigare fått några noveller publicerade, men har framför allt publicerat vetenskapliga artiklar.

Stefan ChristierninHuvudperson i boken är Maria Wilkensen som bott en längre tid i USA och varit kringflackande expert i olika oroshärdar i världen. Hon återvänder till Sverige efter ett havererat äktenskap för att bygga upp en tillvaro för sig och sin åttaårige afroamerikanske son. Hemkommen upptäcker hon snabbt mobbning och rasism mot sonen. Redan på flygplatsen blir Maria indragen i dramatiken kring en mördares första mordoffer. När hon för andra gången dras in i ett mord väcks hennes nyfikenhet, och hennes tidigare erfarenheter gör att hon upptäcker mönster som polisen inte ser. Marias tidigare arbete har lärt henne saker som hon snart får användning för i jakten på mördaren.

Christiernin överraskar läsaren med denna spännande bok, som handlar om jakten på en mördare, men också om hur våld, mobbning och utsatthet driver människor att bli både förövare och försvarare. Utanförskap går som en röd tråd genom handlingen. Christiernin låter en ensamstående mamma vara huvudpersonen, och det känns nytt. Samtidigt är hon något av en superwoman: snygg, intelligent, analytisk, kontrollerad, stark, förmögen m.m. Inget verkar vara henne övermäktigt, utan hon tar sig an mördarjakten samtidigt som hon är en varm mor för sonen och försöker få till något socialt liv i Göteborg.

Boken är lättläst och väl strukturerad. Christiernin låter läsaren följa med i Marias tankar, ofta på engelska, och det ger en intressant bakgrund till hennes uppträdande. Många av kommentarerna har ett humoristiskt anslag vilket ger denna starka kvinna en personligare och varmare framtoning. Hon framstår som en sympatisk person som man vill lära känna. Kanske är Maria en osannolikt stark kvinna på alla plan, men å andra sidan finns det oändligt många manliga sådana i litteraturen så Maria bidrar till en bättre balans. Christiernin skriver fängslande och rappt, med bra omgivningsskildringar och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Han lyckas sprida misstankar åt många håll innan den spännande upplösningen kommer.

Grattis till debuten! Jag ser fram emot fler äventyr med Maria Wilkensen! I en intervju har Christiernin sagt att det vore en dröm att se en filmatisering med Noomi Rapace i huvudrollen. Jag kan bara hålla med!

Författarens webbplats: http://www.christiernin.com