DEN FJÄRDE SPELPJÄSEN

Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Christer Nylander
Eget förlag 2005

Läraren Jakob håller på att gå ned sig efter hustrun och livskamraten Lenas självmord. Då får han för sig att svara på en annons som verkar riktad just till honom. Han ser en möjlighet att få hjälp att ta sig ur sin hopplösa situation. Ack vad han bedrar sig. Annonsen leder till Yao, en man av asiatiskt ursprung, som leder en liten sektliknande grupp i en stuga vid havet, en bit söder om Åhus. Sent, allt för sent, inser Jakob vart det bär hän. Han har utsetts till en bricka i ett spel på liv och död.

Det är roligt att Christer Nylander fortsätter skriva. Om hans debut med novellsamlingen Olösta mord i Kristianstad i fjol skrev jag att ”riksdagsmannen Nylander har förvandlats till författare”. Ett intryck han förstärker när han nu kommer med sin första roman. Liksom i debuten rör sig Nylander i den här kriminalhistorien i trakterna kring Kristianstad, Åhus, Vä och Skepparslöv. Miljöer som både han och läsarna här omkring är väl förtrogna med.

Nylanders stil är sparsmakad, enkel och direkt vilket gör läsningen lätt. Ibland, kanske framförallt i början av boken, känns möjligen språket väl korthugget, men när inkörningen är gjord flyter det på. Huvudpersonen Jakobs innersta tankar interfolieras i den löpande texten med dagboksutdrag. Christer Nylander har valt en raffinerad intrig där spänningen hela tiden stegras. Mjukisen (mesen?) Jakob tvingas förvandlas till en lika delar jägare och villebråd. Men jag ska inte avslöja hur det går. Jag nöjer mig med att konstatera att Nylanders berättelse effektivt binder läsaren till sig och man tar sig snabbt till det oundvikliga slutet.

Det är roligt att läsa en lokal deckare. Jag ser fram emot fler spännande kriminal snickerier från Nylanders skrivarverkstad i Vä.

PER ERIK TELL