DEN FJÄRDE PAKTEN

Jan 16th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till Den fjärde paktenAv Kristina Appelqvist
Piratförlaget, 2018
ISBN 978-91-642-0538-4, 373 sidor

Detta är Appelqvists fjärde fristående del i hennes serie pusseldeckare om litteraturforskaren Helena Waller och rektorn Emma Lundgren. Lundgren har kommit tillbaka efter mammaledighet och finner att man försöker få henne avsatt och tillsammans med Waller försöker få reda på vilka som ligger bakom och varför får de ytterligare ett problem på halsen. En student hittas död nedanför Västgöta universitets klocktorn. Ovisst varför. Det kan vara en olycka eller ett självmord. Inte ens mord kan uteslutas.

Detta överskuggas dock av att en kvinnlig donator på Franska Rivieran tänker bekosta ett forskningscenter som ska göra det lilla universitetet världsberömt. Då ledningen åker ner till den rike mecenaten inträffar ett mordförsök som får alla att förstå kopplingen till den döde studenten och att det finns dolda krafter som vill ha ett finger med i spelet.

Den akademiska världen är känd för sina intriger och detta utnyttjar författaren väl när hon släpper in den undersökande journalisten Frida Åberg och polisen Marie Karlsson – kända figurer från de tidigare böckerna – i handlingen. Bland de många spåren finns till och med ett som riktas mot Vita Huset och den nya administrationen där.

Det handlar om maktspel och Appelqvists beskrivning av det akademiska är inte precis smickrande.

Journalisten Kristina Appelqvist föddes 1968 i Skarstad. Hon har arbetat som kommunikations- och presschef på Högskolan i Skövde och är bosatt i Lerdala strax utanför Västgötametropolen.

Appelqvist debuterade 2009 på bokförlaget Alfabeta med pusseldeckaren Den svarta löparen som utspelar sig i hennes hemstad och i Varnhem, halvvägs till grannorten Skara. Den följdes upp med romanerna Den som törstar, Liv i överflöd och De blå damerna innan hos flyttade till Piratförlaget som före Den fjärde pakten gett ut Minns mig som en ängel, Flickan framför muren och Smultron, bröllop och döden.

ROSA MATTSSON

Kristina Appelqvist

Kristina Appelqvist. Foto Anna-Lena Ahlström