DEN FALSKE INGENJÖREN Och andra svenska spår i Argentina

Nov 6th, 2011 | By | Category: 2011-11 nov, Recension

Omslag till Den falske ingenjörenAv Per Erik Tell
Massolit 2011
ISBN 978-91-86649-29-6, 196 sid

”Boken har publicerats i förhoppningen att någon annan skulle göra ett bättre jobb.”

Nej, detta citat ur Den falske ingenjören handlar inte om Tells bok, som verkligen är ett utomordentligt jobb. I stället är det ornitologen Claes Cristian Olrog, kusin till Ulf Peder ”Samling vid pumpen” Olrog, som skriver detta om sin Las Aves Argentinas (1959), ett pionjärarbete som blivit fågelskådarnas fältbibel i Argentina där han verkade länge. Denne Olrog är en av de svenskar som Per Erik Tell beskriver i sin bok, som innehåller 30 intressanta kapitel förutom källförteckning.

Titelns falske ingenjör var en av många svenska utvandrare som reste till Argentina i slutet av 1800-talet. Han hette Hjalmar Fredrik Stavelius och  orsakade en skandal som än i dag väcker vrede i Córdoba, trots att det gått 130 år sedan han verkade vid bygget av den väldiga dammen i San Roque och där fick sitt tillmäle.

Skandalen var lokal. Stavelius påstod att dammen hade väldiga skavanker som skulle kosta 400 000 pesos att reparera, hälften av vad hela bygget en gång kostat. Ett par byggare fick fängelse för byggfusk. Stavelius arbetade med byggen av både nationalmonument och järnvägar på många andra ställen i Argentina och var en av de ingenjörer ”som kastat största glansen över det svenska namnet därstädes”. Men i Córdoba är han fortfarande den falske ingenjören.

Tell har rest runt i det stora landet ett år, försökt hitta sanningen bakom Evert Taubes Samborombón, hittat en man som lyckats överleva 749 whiskygroggar på kort tid men tydligen dog av den 750:nde, följt korvetten Uruguay i kölvattnet och förklarar varför det finns en plansch i fartygsmässen där forskningsresanden Otto Nordenskjöld döpts om till Nordenskjölk.

Från Malmö kom en ung man vid namn Oskar Lundqwist till Argentina och blev både handelsman och poliskommissarie. Han kom att bli inblandad i jakten på de berömda amerikanska tågrånarna Butch Cassidy och Sundance Kid, mindre kända under sina riktiga namn Robert Leroy Parker och Harry Longbaugh.

Per Erik TellTell blev först känd som kriminalförfattare men har under senare år specialiserat sig på att hitta spår efter svenskar i fjärran länder. En av de ruskigaste böcker jag läst heter Detta fredliga uppdrag och handlar om 522 svenskar som deltog i den belgiske kungen Leopolds terror i Kongo.  Betydligt lättsammare är hans bok om resor i Förenta Staterna – Lost Springs – där han också hittat svenskar i förskingringen.

Journalisten, radiomannen och författaren Per Erik Tell (född i i Ystad 1956) är en ovanligt mångsidigt begåvad person. Han slänger sig in i det ena djärva projektet efter det andra och landar alltid oskadd med fötterna före. När jag först lärde känna honom var han journalist, drev ett litterärt café i Vinslöv och verkade emellanåt som förläggare. Han gav ut bl a min gode vän Kjell E Genberg, utan tvekan en av Sveriges främsta deckarförfattare.

Sedan dök han upp i radio och kom ut med egna, mycket välskrivna deckare. Debuten hette Ljuva september (2003). Där leddes polisens utredning av morden på två unga flickor av “svartskallen” Cesar Amado Sin Fronteras, med rötter i Chile. Han återkom i Olof, Tore, Tore där en något förståndshandikappad man med 49 i skonummer jagar Jesus autograf, men hittas död på en kyrkogårdskompost. I Efter alla dessa år” (2007) skildras en sekt som försöker gräva upp ett störtat flygande tefat och i Whisky Blues tror Duncan MacMillan att han framställt världens absolut bästa whisky.

Flera utmärkta och djupt originella böcker har följt. Tell har bl a skrivit om svenskar i Leopolds hemska Kongo, dragspelskungen Hakon Swärd och om skånska ord. Bäst tycker jag om Lost springs som kom 2005 på legendariska förlaget Gondolin. Där ges en mängd helt underbara inblickar i ett USA som har många svenska minnen. Så såg t ex Nels från Tollarp gangstern Dillinger bli skjuten i Chicago.

Härom året sade Per Erik till mig att han ämnade fara till Sydamerika med sonen och försöka leva där ett tag. Resultatet av detta äventyr ligger nu på bokhandelsdiskarna.

I likhet med Strindberg i Gustav Vasa sparar Tell huvudpersonen till verkets senare del. Den falske ingenjören hette Hjalmar Fredrik Stavelius och undersökte en mäktig damm i Argentina som på sin tid imponerade stort på Gustave Eiffel. Stavelius var inblandad i diverse byggande i Argentina under sent 1800-tal och frågan är hur falsk han var. Dock ett mycket intressant svensköde!

Svensködena i boken är många. Vid en revolution gav sig Axel Jonas Waler af Jocknick in i striden och slogs till dess ammunitionen tog slut. Då bytte han uniformsmössa och traskade över till motståndarlägret …

En av de intressantaste figurerna är Ida Bäckman, väl känd från Frödings livshistoria. Så har t ex Germund Michanek skrivit boken Fröding och Ida Bäckman 1955. Lärarinnan Idas roll i Frödings liv är väl inte så helt storartad, hon mötte honom 1895 och envisades med att hålla sig fast vid den motsträvige Fröding. John Landquist skriver i sin Fröding-bok 1956 att en av hennes historier om skalden “är ett påfund av /hennes/ fantasi, som hon publicerat i sin monumentala omdömeslöshet” (s 191).

Tell skriver att hon gjorde skandal, då hon ville gifta sig med den sjuke Gustaf Fröding. Hon har fått en gata uppkallad efter sig i Paraguay. Ett tag bodde hon också i Buenos Aires och citeras i Tells bok. Ytterst intressant.

Omnämns görs också en av min barndom största idoler, upptäcktsresanden Rolf Blomberg, som jag en gång på 50-talet hörde tala i aulan i mitt gymnasium i Motala. På den tiden ville jag bli OS-mästare i stavhopp.

Per Erik Tell möter en man som haft en liknande dröm, Dick Barney blev sydamerikansk mästare i stav. Han deltog utan framgång i OS i Mexiko 1968 och hoppade som högst 5.00 meter med en glasfiberstav. Det var ett par meter högre än jag nådde med bambuhjälp.

Det är överhuvud taget en rik och intressant bok som Per Erik Tell skrivit och jag gläds över en mängd detaljer och mötet med spännande personligheter. Men även solen har ju fläckar. Författaren berättar att han har sina rötter i Vemmenhögs härad “några kilometer från gården där lille Nils, med Selma Lagerlöfs hjälp, äntrade ledargåsen Akka, och satt av på sin vindlande resa.”

Nej, så var det inte! Nils flög ej med Akka utan med “Gåskarlen”.

Men just i detsamma hade gåskarlen kommit underfund med hur han skulle bära sig åt för att höja sig från marken. Han kunde inte hejda sig för att skaka av pojken utan denne fick följa med upp i luften.

Felet har gjorts tidigare, t ex i radions Vi i femman. Som inget enligt Thorild görs för sina fels skuld utan för sitt värdes, så är det bara att konstatera att denna förtjänstfulla bok hör till dem man absolut bör läsa denna höst!

JEAN BOLINDER