DEN DU INTE SER

Mar 14th, 2010 | By | Category: 2004-3, Recension

Av Mari Jungstedt
Albert Bonnier Förlag 2003

Mari Jungstedts debutdeckare är något för Gotlandsfans alla kategorier. Berättelsen rör sig över stora delar av ön. Roma, Visby, Lickershamn, Fårö, Tingstäde med flera ställen bekantgörs. Det är pingst i sin ljusgrönaste skrud och det börjar med en fest. Ett gäng i dryga trettioårsåldern partar loss i en ärvd stuga. Sprit lösgör hämningar. Testosteron, för tradigt sex med partnern och förbjudet hångel i förening sänker bjudningen till allmän förstämning. Några tidiga morgontimmar senare rullar tjocka in, förblindar en av kopparslagare lidande festdeltagare och ett första förfärligt mord inträffar i bokens begynnelse. Mördarens tillvägagångssätt är kladdigt, brutalt och smutsigt. Läsaren anar en djupt störd, i betydelsen taskigt behandlad, människas (snedvridna) revansch.

Jungstedt behandlar temat dåliga föräldrar. De som inte ser, inte hör, inget begriper. De som vägrar att ta förälderansvar och egoistiskt ägnar sig åt sig. Jungstedt visar på en förlängning där barnen blir plågoandar. Det är en ruggigt hel täckande nutida skildring av vanliga svenskar som inte i någon generation löser koden för varlig samverkan inom familjen. Även de mest fria i vårt samhälle, de yngre medelålders (med egna pengar, självklar jämställdhet, sextabubefriade föräldrar och manhaftiga ungar) tvingar in sig i hörn där lösningar på de egna traumana verkar blir att skörda samma djävulskaps sådd som tidigare genrationer. För det spirar kärlek i berättelsen, men i ack så fel sängar. Och det har längtats efter passion, men inget tålamod att vänta tills den rätta kom fanns (finns?).

Enbart kommissarie Anders Knutas har ett lyckligt familjeliv, med fräknig fru och normala ungar, när han har tid. Hans poliser leds på avvägar. Inte bara mördaren ställer till problem utan också en läcka inom poliskåren. Dessutom har den tredje statsmakten, teve, är på plats som har egna idéer om fallet. Läsaren får följa utredning och spaningar ur flera synvinklar vilket vidgar berättandet. Mari Jungstedts fortsättning på denna tänkta serie heter I denna stilla natt och kommer i september 2004. Hennes tematik i den emotses med spänning.

HELENA SIGANDER