DEN BRUSTNA HUDEN

Jun 11th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till Den brustna hudenAv Stuart MacBride
Broken Skin 2007
Översatt av Göran Grip
Minotaur 2008

Den brustna huden är den tredje boken med kriminalinspektör Logan ”Lasarus” McRae som huvudperson och jag måste redan från början slå fast att den är minst lika bra som de två tidigare – Kall som granit (2006) och De dödas ljus (2007). Det känns mycket tillfredsställande att sätta tänderna i en bok som tar sig an kinkiga ämnen utan att gå som katten kring het gröt. Författaren väjer inte för bloddrypande detaljer när han vill få läsaren i avsedd stämning. Dessutom har hans sinne för galghumor fått mig att le flera gånger.

Det är vinter – februari – i Aberdeen och regnet öser ner. McRae och det team han ingår i har mycket att göra. Den skotska staden har drabbats av en rå serievåldtäktsman. Vid sidan av våldtäkten skär han sönder sina offers ansikten med kniv. Dessutom har en blodig och fruktansvärt illa tilltygad man dumpats utanför sjukhusets akutintag och han lyckas bli identifierad tack vare en tatuering som blivit sedd i snuff movies, något som verkar leda till ett lokalt S&M-sällskap. Till råga på allt pågår en inbrottsvåg och massiv knarkspaning denna helvetesmånad.

De flesta personager från MacBrides tidigare böcker finns med och agerar som man blivit van. Fast i Den brustna huden får alla större utrymme.

Den strama berättarstilen leder läsaren genom ett nät av ledtrådar i en omgivning som verkligen känns våt, kall och eländig. Det lättas upp av humor som är minst lika svart och grym som vädret.

Stuart Macbride Foto Jerry BauerDet är givetvis en fördel om man läst de tidigare böckerna. Då får man veta vilka personer som är relaterade till varandra och vilka antagonister man ska hålla ögonen på. Fast alldeles nödvändigt är det inte. Det är bara lite extra grädde på moset – annars står den här boken helt och hållet på egna ben.

Stuart Mcbride. Foto Jerry Bauer

Taggar: ,