DEN BESATTA

Sep 17th, 2009 | By | Category: 1997-2, Recension

Av Catherine Cookson
The Obsession 1995
översatt av Britte-Marie Bergström
Bonniers 1997

Nu har Catherine Cookson gjort det igen, skrivit en romantisk äventyrsroman som utspelar sig i en liten engelsk by på 1800-talet. I roman efter roman är storyn ungefär densamma, om än lite omstuvad här och var. Man känner också igen persongalleriet sedan tidigare – där hittar man den elake och grymme, den genomgode och den förnumstige som alltid har ett gott råd att ge. En kärlekshistoria som efter många intriger och mycket elände slutar lyckligt är också en obligatorisk ingrediens i Cooksons romaner. Denna handlar om familjen Steel i det fina huset Pine Hurst, en far och fyra döttrar. Äldsta dottern Beatrice är en tyrann. Än värre blir det när fadern hastigt avlider och visar sig ha levt ett dubbelliv med både spel och horeri. I stället för förväntat arv lämnar han endast skam och skulder efter sig. Bara Beatrice vill bo kvar i huset. Två systrar gifter sig i all hast medan Beatrice genom en lögn lyckas avstyra yngsta systern Rosies giftermål, eftersom hon fasar för att bli lämnad ensam. Två komplicerade kärlekshistorier får vi följa genom boken; den mellan Rosie och grannpojken Robbie och den mellan byns läkare som är kär i den gifta system Helen. Trots många intriger, elakheter och lögner, iscensatta av den grymma Beatrice, slutar allt lyckligt och väl. Och Catherine Cookson har ännu en gång slutfört en roman efter sitt väl använda grundrecept.

HELEN STENBACK