Aug 24th, 2020 | By | Category: 2020-08 aug, Recension

Omslag till Den andra dotternAv Alex Dahl
The Heart Keeper,
Översättning Helen Ljungmark
Norstedts, 2020
ISBN 978-91-1-310638-0, 382 sidor

Alex Dahl, född 1982, är en norsk-amerikansk författare bosatt i Sandefjord i Norge och som skriver i Nordic noir-genren. Hennes första roman, Før jeg forlater deg, publicerades 2013. Hennes thrillerdebut kom 2018 med Den oönskade, och hennes tredje bok, Den andra dottern, gavs ut i år.

Den handlar om två kvinnor, Alison och Iselin, och deras döttrar. Alisons femåriga dotter Amalie drunknar. Alison och hennes man får frågan om de kan tänka sig att donera dotterns organ, och de säger ja. I en annan del av Oslo väntar Iselin på att den hjärtsjuka dottern Kaia ska få ett nytt hjärta eller dö. Då kommer telefonsamtalet. Ett barn har dött och Kaia genomgår en hjärttransplantation.

När Alison senare läser en tidningsartikel om en liten flicka som nyligen fått ett nytt hjärta, inser hon att det måste komma från hennes egen dotter. Hon blir besatt av tanken på att dottern Amalie lever vidare genom hjärtat som slår i den andra flickans kropp. Alison börjar närma sig Iselin och Kaia utan att avslöja vem hon är, för att komma Amalie nära igen. Hon lämnar verkligheten bakom sig alltmer och lever bara för Amalie/Kaia tills verkligheten slår tillbaka med kraft.

Alex Dahl har skrivit en trovärdig och samtidigt otäck relationsthriller om ett transplantationsdrama. Att transplantera ett hjärta på ett barn är dramatiskt nog, och vad händer när givarens förälder inser vem som fått hjärtat? Det ska egentligen inte kunna hända på grund av den starka sekretessen, men om bara ett barn i Oslo fått ett hjärta det året och ett annat donerat sitt, så kan man dra egna slutsatser. Författaren låter läsaren komma de två mödrarna mycket nära och känna deras frustration och ångest. Dahl skriver med ett lättläst språk och med en gripande handling om hur sorgen och saknaden leder Alison på en enkelriktad väg mot vansinnet. En mycket spännande bok som är svår att lägga ifrån sig innan man nått slutet.

Alex Dahl

Alex Dahl. Foto Nina Rangoy

Taggar: , , , , , ,