DEBUTANTEN

Sep 3rd, 2021 | By | Category: 2021-09 sep, Recension

Omslag till DebutantenAv Christina Erikson
Albert Bonniers Förlag, 2021
ISBN 978-91-0-018430-8, inbunden, 400 sidor

Christina Erikson, född 1973, bor i Kungsör och debuterade som deckarförfattare 2014 med Morsarvet och kom året därpå ut med En god gärning. Hon har tidigare skrivit totalt sju böcker. Debutanten är den åttonde och samtidigt den fjärde fristående boken i serien om kriminalkommissarie Elias Svensson.

Den framgångsrika författaren Sandra Thulin har tagit sitt liv och lämnar en förtvivlad make och två små barn efter sig. Utredningen leds av kommissarie Camilla Hallman som avskriver fallet som självmord och Sandra begravs. Hennes far Reiner misstänker att maken Carl mördat hans dotter. Han kontaktar kommissarie Elias Svensson och ber honom undersöka fallet på nytt.

Polisen börjar gräva i Sandras bakgrund och konstaterar snabbt att den fasad familjen Thulin visade upp döljer en sårigare verklighet. Carl och Reiner avskyr varandra, deras relation blir alltmer ansträngd och Reiner förbjuds att träffa sina barnbarn. Flera dödsfall inträffar och Elias Svensson finner tydliga kopplingar mellan Sandras böcker och dödsfallen. Poliserna får i utredningen inte bara information om Sandra och hennes familj, utan komprometterande uppgifter om fadern Reiner komplicerar utredningen. Alla verkar dölja hemligheter.

Kriminalkommissarie Elias Svensson är bokens egentliga huvudperson, frånskild och ensam och med barn som inte bryr sig om honom. Genom hela handlingen får vi också lära känna den anonyme seriemördaren Forsete (mördat i tidigare böcker). Han dödar personer som polisen inte lyckas fånga. Han dödar med slaktmask och tar offrens hörntänder som souvenirer. Forsete blir nu dessutom obotligt sjuk och har utbildat sin efterträdare. Andra personer från tidigare böcker är polischef Huseyin Bakir, rättsmedicinaren Magdalena, kollegorna Lena och Lasse (som nu är ett par), psykologen Cornelia, IT-nörden Micke och polisassistent Rosanna som är ny medarbetare.

Christina Erikson är en driven deckarförfattare som vet hur man bygger upp spänning och behåller den genom hela handlingen. Titeln är också nyckeln till lösningen. Trots att man snart inser vem som är mördaren är jakten rafflande och boken svår att lägga ifrån sig. Även denna författare använder sig av frekventa växlingar mellan dåtid och nutid. Det är numera ett så vanligt grepp att jag undrar om det ingår i skrivarkursernas grunder… Här fungerar dock växlingarna bra. Boken avslutas med en cliffhanger som tyder på en fortsättning som jag ser fram emot.

Christina Erikson

Christina Erikson. Foto Maria Östlin