DE VILDA VASARNA – EN VÅLDSAM HISTORIA

Sep 9th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag-till De vilda vasarnaAv Herman Lindqvist
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-015495-0, 432 sidor

Herman Lindqvist fortsätter envist att vara Sveriges historielärare nummer ett och han gör det genom att berätta någorlunda sannfärdiga historier på ett spännande och välskrivet sätt. Den senaste i raden av böcker heter De vilda Vasarna – en våldsam historia och är Lindqvists sextionde bok.

Huvudpersoner är givetvis Gustav Vasa och hans söner samt något mer perifert hans döttrar. Det är ett ämne som författaren är hemtam med och inläst på eftersom han så sent som för två år sedan kom ut med Erik XIV – Prakt Drömmar Mörker (http://www.dast.nu/recension/erik-xiv-prakt-drommar-morker). Både den boken och den från i år innehåller en del nya saker som inte tidigare berättats om familjen Gustav Eriksson Vasa, bland annat fördjupar sig Lindqvist i förhållandet mellan Sverige och Polen.

Det är en historia om maktkamp. Gustav Eriksson var inskolad i en släkt som vant sig vid att ha stort inflytande och inte drog sig för just något för att nå dit de ville. Fast för större delen av familjen kom de inte längre än till Stortorget i Stockholm och Stockholms blodbad. Men Gustav slapp bli halshuggen och han kämpade vidare med enveten beslutsamhet och till sist – 1521 – blev han vald till Sveriges riksföreståndare. Då var han pank men det skulle ändra sig. Hans väg till makten liknar dem som beskrivs när det gället maffians gudfäder. Brutalitet och bedräglighet utgjorde en stor del av hantverket för att nå målet. Kanske berodde hans metoder lite på den sinnessjukdom som låg i släkten.

Med stor fingerfärdighet lyckades han få ihop det kungarike som efterhand skulle utvecklas till det moderna Sverige. Han skapade en vapensköld med en sädeskärve (vase) på och fick så tillnamnet Vasa och denna kärve har funnits med i vapnet hos nio regenter i Polen och Sverige. Och mannens gener finns fortfarande i omlopp. Alla kungahus i Europa kan skryta med att vara släkt med denne mäktige man.

Lindqvist berättelse om en flera sekel lång aningen mytiska dynasti som gett upphov till ett sportevenemang som Vasaloppet (han hävdar dock att Gustav troligtvis bara färdades delar av vägen mellan Mora och Sälen på snöskor och åkte mestadels släde) och att de flesta skrönorna om färden inte är annat än skrönor. Men sant är att han efter att ha undgått att nackas på Stortorget sökte skydd hos folket i Dalarna. Med deras hjälp lyckades han mobilisera ett motstånd som till sist föste ut danskarna från Sverige.

Han skriver inte enbart om männen i Vasaätten. Även kvinnorna får plats.

Uppfriskande nog är det inte bara regenterna från Gustav Vasa till drottning Kristina som ges plats i berättelsen om Vasadynastin. Även de kvinnliga Vasarna lyfts fram, även om bara en av dem blev regent.

Herman Lindqvist, född 1943, är journalist, författare och blev nyligen utsedd till hedersdoktor vid Åbo Akademi. Han har framför allt skrivit historiska verk, men också skönlitteratur, biografier, kåserier m.m.  Tidigare var han utrikeskorrespondent för flera tidningar, radion och televisionen och skrev om krig och katastrofer runt om i världen. Han är heltidsförfattare sedan 1990 och hans magnum opus torde vara Historien om Sverige i elva delar som utkom mellan 1992 och 2006.

Herman Lindqvist

Herman Lindqvist. Foto Artur Madej