Jun 23rd, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Omslag till De vassa tändernas skogAv Carrie Ryan
The Forest of Hands and Teeth 2009
Översättning av Lisbett Holst
Styxx Fantasy 2011
ISBN 978 91 7355 1687, 334 sidor

De vassa tändernas skog är en romantisk zombieroman i klassisk amerikansk anda. Handlingen utspelas i en okänd framtid i en puritansk amerikansk by. Byn är en enklav bestående av några hundra överlevande mitt i en vidsträckt skog fylld med oheliga (undead). Mary är en hjältinna som brottas med tre livsavgörande frågor:
Skuld, tabu och olydnad.
Minnen om havet och återkomst.
Familjeband och kärlek.

Carrie Ryan beskriver ”legalism”, plikt, synd, åtrå, skam och revolt i en liten puritansk by där Mary är inlåst bakom stängslen. Carrie tecknar konflikten mellan individens vilja och samhällets lagar inramad av hotet utifrån skogen. Stämningen och detaljerna i berättelsen gör att jag osökt tänker på Matteson: Scarlet Letteren känd tavla, Scarlet letter, av T. H. Matteson (bilden här intill). En tavla som inspirerats av Hawthornes klassiska verk. Här serveras en modern zombie-variant av ”Den eldröda bokstaven” där förtryckarna är de puritanska systrarna och de oheliga. Mary är som Hester i ”The Scarlet Letter”, hon accepterar följderna av sitt handlande men underkastar sig aldrig förtryckets mekanismer.

Teman som familjeband och kärlek är en annan drivkraft i romanen. Jag har aldrig tidigare sett temat om återförenande i zombie-litteraturen. Vad gör man med sin älskade om han blivit smittad? Ska man ha rätt att förenas med sin älskade i skogen om man blivit omvandlad till en ohelig? Hur länge lever kärlek och längtan i en smittad kropp? Mycket intressanta spörsmål och etiska frågeställningar som kräver snillrika ingenjörslösningar från byns väktare.

Teman som historia och minnen av återkomst och havet utvecklas till en spännande resa genom skog och spökstäder, en resa från osäkert liv till en säker död för Marys närmaste. ”Min mamma brukade berätta för mig om havet” är bokens inledande mening som går som en röd tråd genom hela historien. Kan oheliga simma undrar man som läsare? Eller är havet en metafor för frihet och renhet?

Nu har jag pratat så mycket om litterära kvaliteter så det finns en risk att jag skrämmer bort läsare som vill ha blod och aktion. Lugn – till skillnad från ”Den eldröda bokstaven” är det här en lättläst och underhållande lektyr. Alla klassiska ingredienser finns med i handlingen. ”De kommer… vi hör hasande fötter”. Folk blir omvandlade eller dödade här och där i berättelsen. Argsinta zombiearméer är alltid där och klöser, lufsar och jagar människor på flykt.

Ännu en fullträff från Styxx förlaget. En ovanlig roman med många bottnar i mycket snygg förpackning av Anna Henriksson som är en grafisk formgivare. Här måste jag berätta en personlig historia om omslagets attraktionskraft. Jag läste boken vid poolen på ett jättehotell på Malta. Jag råkade tappa boken på flygplatsen vid avresan. Det fanns flera hundra svenska och engelska resenärer i hallen. ”Där är han, han som läste boken på hotellet!” ropade en snäll dam på flygplatsen och pekade ut mig för reseledaren som hittade min bok. Prata om iögonfallande omslag som fångade omgivningens uppmärksamhet. En kul händelse – tack vare medresenären kunde jag avsluta boken och skriva dessa rader.

Romanen beskrivs på författarens hemsida som ”young adult fiction” och ursprungligen gavs ut på Randoms House Children’s book-förlaget. Charmiga Carrie Ryan förtjänar en bred publik – en vuxnare publik, tycker jag. Vi väntar med spänning på Ryans nya roman.

ANDRÉ LOUTCHKO

Carrie Ryan

Carrie Ryan. Foto Darren Cassesse