DE VÅRA En kriminalistisk roman

Apr 12th, 2015 | By | Category: 2015-04 apr, Recension

Omslag till De våraAv Lars Andersson
Albert Bonniers Förlag, 2015
ISBN 978-91-0-014253-7, 425 sidor

Den 1954 Värmlandsfödde Lars Andersson är känd som författare, dock knappast som kriminalförfattare. Han romaner har sedan debuten med Brandlyra 1974 har ofta utspelats i hemlandskapet men också i världen i övrigt och i en blandning av reportageform, essä och sagaliknande prosa beskrivit både nutid och historiska skeenden. Han är ofta prisbelönad, bland annat med Selma Lagerlöfpriset, Sveriges Radios lyssnarjurys romanpris och samfundet De Nios stora pris. 2009 erhöll han Ivar Lo Johanssons personliga pris och sommaren 2013 tilldelades han Övralidspriset.

Efter flera släktskildringar och fjolårsboken Lomjansguten om en spelmansvirtuos från Värmlands finnskog i mitten av 1800-talet kom i år De våra. En kriminalistisk roman där han både berättar en kriminalhistoria och skildrar Karlstad under de sista krigsåren.

Allt börjar i april 1944 när en norsk kvinna hittas mördad i Nordvärmland nära norska gränsen där det vid denna tid, när kriget närmar sig sitt slut, är ett tillhåll för smugglare, desertörer och motståndsmän från andra sidan gränsen. Det är inte lätt för någon att veta hur det egentligen ska gå i kriget och därför inte heller att räkna ut vem som är vän och vem som är fiende.

Den som får ansvar för utredningen är den unge biträdande kriminalöverkonstapeln Leonard Ringer från Stockholm som skickas till Karlstad för detta uppdrag. Det är en klassisk gestalt ur kriminalromansynpunkt – en ensling som svårmodigt konstaterar att det inte är ett enkelt mysterium han råkat ut för.

Att mordet har med kriget att göra är tydligt. Under utredningen får Ringer veta att den döda arbetat för tyskarna i Lettland, där hon bevittnat ett sonderkommandos grymheter, och att hon varit sekreterare i Berlin. Det börjar intressant men författaren driver bort från mordgåtan och koncentrerar sig på att beskriva människor och miljöer, tiden och det värmländska samhället.

Det blir till sist en stämningsfylld, tonsäker skildring av en skrämmande och osäker tid och berättelsen om Leonard Ringer som inte enbart är polis. Han är tattare som växt upp i ett fattigtorp i norra delen av Värmland bland daglönare och hästhandlare.  Detta liv har han lämnat tack vare viljan att skaffa utbildning och förmågan att dölja sitt ursprung. Det är en nödvändighet eftersom myndigheterna i rasbiologisk anda vill kartläggare landets alla tattare som anses vara avvikande.

I historien – som Ringers chef i Stockholm – finns också den legendariske verklige polisen och utvecklaren av modern svensk rättsteknik – Harry Söderman. Han lärde ut allt som då fanns att veta om fingeravtryck och andra hjälpmedel i utredningar och Ringer har med sig både kunskap och verktyg till Värmland. Plus att han är något av en minneskonstnär och tänkare i brittisk detektivisk anda.

Anderssons berättelse är, trots det annorlunda anslaget, fylld av nedtonad men ständigt närvarande spänning. Hur ska det gå i fallet och hur ska det bli med Ringers hemlighet?

Lars Andersson

Lars Andersson. Foto Kari Lovaas