Oct 31st, 2011 | By | Category: 2011-10 okt, Recension

Omslag till De utvalda (ungdom)Av Kristin Cashore
Graceling 2008
Översättning Carina Jansson
Bokförlaget Semic 2011
ISBN 9789155256388, kartonnage, 402 sid

Janitsjarer eller “de nya trupperna” (turk. yeniceri) var Ottomaska  imperiets  elitförband. Barn i 10–15 års ålder tvångsvärvades i Europa med omnejd för att få en sträng fostran och hög utbildning.  De som blev bra krigare och skickliga yrkesmän fick tjäna sultanen. Som vuxna isolerades de i särskilda kaserner, förbjöds att ingå äktenskap och formerade elitförband som försvarade sultanens intressen.

Berättelsen handlar om barn som är en sorts janitsjarer.  Dessa barn lever i en värld av sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade “särlingar”, med olikfärgade ögon.  Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets härskare.  Sextonåriga Katsa är en av de som har övernaturliga krafter.  Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som ”janitsjar”. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda härskarens fiender.  Katsa har en antagonist, den unge Prins Po.  Han kan förnimma hennes närvaro och förutse hennes tanker och attacker.  De två enas för att bekämpa ondskefulla härskare.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Po har mycket större krafter än Katsa. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva – har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat …? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?

Jag måste bekänna att jag blir tårögd när jag ser ett namn Semic Press på omslaget. Jag var stor en konsument av Fantomen, Tarzan och Blondie – Semic var förlaget som producerade tidningarna jag älskade att läsa.  Semic var den fantastiska verklighetsflyktmaskinen.  Det är mycket tillfredställande att Semic ger ut kvalitetsböcker av författare som Peter Berting och Kristin Cashore.  Tankeläsaren av Kristin Cashore är en mycket sofistikerad fantasy roman för oss alla som övergivit seriernas värld.

ANDRÉ LOUTCHKO

Kristin Cashore

Kristin Cashore. Foto Laura Evans

Omslag till vuxenversionenBoken finns med två olika omslag och inbunden för vuxenversionen samt med olika ISBN. Görlaget förklarar:
“Likt flera stora berättelser tilltalar Tankeläsaren alla åldrar. Det är en häpnadsväckande stark skildring av kärlek, utanförskap och den ständiga kampen mellan ondska och godhet. Därför gör vi en unik satsning och ger ut boken med två olika omslag – ett för vuxna och ett för ungdomar – för att nå ut med historien till så många läsare som möjligt.” Vuxenomslaget här intill.