DE SOM DÖDAR DRÖMMAR SOVER ALDRIG

Sep 6th, 2018 | By | Category: 2018-08 sep, Recension

Omslag till De som dödar drömmar sover aldrigAv Jan Guillou
Piratförlaget, 2018
ISBN 978-91-642-0582-7, 473 sidor

Jan Guillous romanserie Det stora århundradet har nu kommit fram till 1970-talet, det årtionde som blev författarens stora genombrott som avslöjande journalist, och han kan ta i lite extra när familjen Lauritzen får ge vika för hans egna äventyrligheter. Här har den stora berättelsen mer än tidigare börjat förvandlas till självbiografi men med romanens struktur. En stor del av det som Guillou avhandlar berör nämligen en av 1900-talets inrikespolitiska skandaler – IB-affären som han själv var med om att avslöja tillsammans med Peter Bratt.

Det var en tidigare obekant underrättelseorganisation som för statsmaktens (läs: socialdemotraterna) räkning åsiktsregistrerade människor med vänstersympatier.

När nu Guillou berättar om detta i De som dödar drömmar sover aldrig heter inte huvudpersonen Guillou utan Eric Letang, notarie hos den berömde advokaten Henning Sjöstrand samtidigt som han är något subversiv genom medlemskap i olika vänsterorganisationer och grundare av en spionring som skall försvara vänstern mot en stat som anses vara dess fiende. Men en annan person med Guiloudrag är Erik Ponti, som här är IB-avslöjaren, som får ett helt annat slut än det fick i verkligheten.

I övrigt behandlas en mängd tidsmarkörer, spännande sådana förvisso, som terrorismen, både den inhemska och palestinska i Tyskland, Watergate i USA och Vietnamkriget och personerna i boken verkar också i de flesta fall vara mer attityddrivna markörer än människor av kött och blod. Fast författaren skriver så rasande skickligt att man knappt märker det under läsningen. Drivenheten som författare gör att han helt fräckt plockar fram fler gestalter ur sin fatabur. Som en cliffhanger inför nästa roman får vi i slutet göra bekantskap med en annan gammal bästsäljande hjälte, Carl Hamilton.

Man behöver inte vara särskilt välvillig för att konstatera att Jan Guillou har ett ganska stort mått av både humor och självironi inom sig och det förlåter en del av de beskrivningar av hans protagonisters genialitet och mat- och dryckesvanor.

Jan Guillou

Jan Guillou. Foto Peter Knutson