DE SKANDALÖSA

Jul 12th, 2013 | By | Category: 2013-07 juli, Recension

Omslag till De skandalösaAv Simona Ahrnstedt
Damm Förlag 2013
ISBN 978-91-7351-918-2, 340 sid

Detta är en historisk roman helt byggd på melodramens dramaturgiska principer som via kringelkrokar leder mot det lyckliga slutet. Ni vet – kvinna träffar man som hon absolut inte tycker om men efter berg- och dalbaneliknande förvecklingar slutar det med vad Hollywood brukade visa med tåg som kör in i tunnlar, vågor som slår mot strand eller fyrverkerier som gnistrar mot himlen.

Det är huvudintrigen i Simona Ahrnstedts tredje roman som utspelas 1685 när Sverige var en stormakt och enligt författaren befolkades av depraverad adel. Huvudperson är den fattiga men bokbildade och intelligenta Magdalena ”Malla” Swärd och hennes motpart är den förmögne och ökände greven Gabriel Gripklo, ägare till det praktfulla slottet Wadenstierna. Denne Gabriel anländer till sitt slott för att välja en hustru och dit kommer också fröken Swärd som just anställts som förkläde och sällskapsdam åt en av de kvinnor slottsherrn ska välja mellan.

Jag har lite funderingar gällande umgänget mellan adliga människor och deras anställda så som Ahrnstedt framställer det i interaktionen mellan Venus, den dam Malla ska valla, och den nyanställda sällskapsdamen. Men eftersom historieprofessor Dick Harrison berömmer författaren drar jag mig bugande tillbaka smått förkrossad.

Lika rättframt beskriver Ahrnstedt de köttsliga lustarna hos bokens personer, i synnerhet huvudpersonerna. Förlaget säger att hon är Sveriges enda författare i genren romance. Kan mycket väl vara sant, fast nog tycker jag att De skandalösa liknar många av de intrigfyllda kärleksromaner jag läst. Enda skillnaden är väl att Curt Hson skulle ha kunnat övervägt detta manus till sig produktion. Här är tunnlarna, vågsvallen och fyrverkerierna riktigt explicita.

Dessutom är boken riktigt humoristisk men det kan tänkas att jag skrattade på fel ställen. Den är lättläst och om man har överseende med vissa ordval (talade man verkligen om att ”ha sex” år 1685?) och förutsägbarheten ger den trevlig underhållning en regnig dag.

Simona Ahrnstedt

Simona Ahrnstedt. Foto Elisabeth Olssson Wallin