DE SISTA LEGIONEN

Mar 8th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Av Valerio Massimo Manfredi
L’ultima legione, 2002
Översättning Olov Hyllienmark
Norstedts 2005

Under den instabila perioden mot romarrikets slut styrs riket av pojkkejsaren Romulus, vars fader regerar i hans ställe. När hans familj mördas i ett anfall av barbarer som även utrotat den sista romerska legionen, en attack som orkestrerats av barbarhärskaren Odovakar, tas Romulus tillfånga för att användas som marionett. Men naturligtvis är detta bara början på ett episkt räddningsuppdrag av legionären Aurelius, som undkom när resten av hans regemente slaktades. Aurelius är en typisk filmhjälte, den starka, tysta kämpen med komplex, i Aurelius fall minnesluckor. Tillsammans med en grupp andra stereotypa vänner, den vackra krigarkvinnan Livia, den vise mystikern Ambrosinus och den lojala svarta jätten Batiatus räddar de den unge kejsaren och flyr hela vägen från Medelhavet till England med Odovakars fanatiska löjtnant Vuifila hack i häl. Väl i England utspelar sig en kamp mellan de krigsherrar som nu styr England och gruppen som blir centrum för motståndet bland de britter som fortfarande känner sig som medlemmar av det romerska imperiet.

Frågan är om det här verkligen borde vara en bok, inte en film? Det är möjligt att de stereotypa karaktärerna och den förutsägbara handlingen inte skulle bli lika tydliga på filmduken, så möjligen borde Valerio Massimo Manfredi skriva filmmanus istället för böcker. Försöken att koppla bokens handling till kända legender, myter och äkta historia skulle även kunna tonas ner. Bokens material är inte stort nog eller starkt nog att klara av så många associationer.

KERSTIN WALL