DE OSYNLIGA TINGENS LAGAR

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2005-3, Recension

Av Frank Huyler
The Laws of Invisible Things 2004
Översatt av Ylva Mörk
Albert Bonniers förlag 2005

En ung läkare flyttar till en liten ort i North Carolina och börjar ett nytt liv där. Han känner ingen, men han sköter sitt arbete och utför sina vardagssysslor, men han har ett distanserat och känslolöst förhållande till sitt liv och sin omgivning; det finns något stumt och skrämt i honom.

Michael tar anställning på en privat klinik i den lilla staden, och blir en dag ombedd att göra ett sjukbesök hos en liten flicka, som strax därefter avlider. Denna misslyckade medicinska bedömning blir inledningen till en serie händelser där både hans yrkeskunskaper och hans förmåga som människa sätts på prov. Obestämt skuldmedveten över flickans död och osäker på sig själv, blir han överrumplad då flickans far söker upp honom som patient. Han kan inte förmå sig till att avvisa mannen, trots att han känner sig illa till mods. Mannen är svårt sjuk och uppvisar symptom som Michael aldrig tidigare sett. Han gör allvarliga försök att ta reda på vad mannen lider av, men hinner inte få ett svar på sin fråga innan mannen avlider i en brand.

Michael börjar också känna sig yr och sjuk, och han fruktar att han blivit smittad. Han inser att han måste ta reda på vilken sjukdom det är fråga om, och att det är bråttom. Hans sökande inbegriper både sjukdomens art och ursprung, och dessutom letar han efter det kollektiva sammanhang där sjukdomen kan ha uppstått. Hans eget liv sätts i fara, och hans sökande leder inte till ett klart svar på frågan vad som hänt, men han själv växer med uppgiften och han hittar både en kvinna och en tråd in i sig själv att dra i.

Romanen är mycket välskriven, den är litterär i en positiv mening av ordet. Författaren lär också vara poet, och hans text här bär syn för sägen. Stilen har en dämpad och återhållen karaktär och språket är skarpt, klart och psykologiskt genomskådande. Temat är originellt och intressant, men jag saknar en klarare bild mot slutet av vad som egentligen hänt. Huyler för i sin roman ett dämpat men starkt resonemang om religion, moral och synd i denna psykologiserande roman.

KERSTIN WALL