DE KORRUPTA

Feb 21st, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till De korruptaAv Robert Kviby
Telegram Bokförlag 2012
ISBN 978-91-86183-53-0, 311 sid

Kviby är i likhet med många andra debutanter angelägen om att få med så mycket som möjligt i sin första roman och man måste erkänna att han tar ut svängarna ordentligt. Han har valt slutet av 1980-talets Stockholm som spelplats och det är inget dumt val när man vill skriva om korruption inom rättsväsendet och polisen. Det var då som polismän i vaktdistrikt 1 åkte omkring på stan och ”läxade upp slöddret” med sådan emfas att de fick epitetet Basebolligan och det var då som ”allmänläkaren och obducenten” på märkliga grunder dömdes för att ha styckat (inte mördat!) Catrine da Costa. Icke att förglömma de underliga turer som följde på statsministermordet på Sveavägen 1986.

Robert KvibyI Kvibys bok har det gått tre år sedan Olof Palme fick sätta livet till och i Stockholm utreder polisen morden på flera prostituerade kvinnor. Utredningen får samma resultat som mordet på statsministern, men till skillnad mot Holmér i Palmerummet ger polisen upp. Detta får kriminalreportern Annie Lander att snoka upp saker som myndigheterna missat eller avstått från att ta en titt på. Hon hittar kopplingar till en herrklubb där Sveriges toppskikt och korrupta tjänstemän kliar varandras ryggar. Man väntar sig nästan att ett viss majestät ska visa sig och beställa kaffe av någon lättklädd tös.

Mitt i boken byts fokus och huvudperson när Annies man Max träder in på scenen efter att hans hustru plötsligt försvunnit.. Han är helt annorlunda än sin fru, en människa som känner sig otillräcklig, något som Kviby lyckas få fram i skarpa replikskiften.

Det går förstås att ha synpunkter på en roman som både är hårdkokt och helt inriktar sig på att få landets konspirationsteoretiker som läsare. Lite ler man kanske när gamle Jack the Ripper förs in i handlingen. Luttrade deckarläsare har alla möjligheter att känna igen sig. Här finns blinkningar åt Maj Sjöwall och Per Wahlöö, Olov Svedelid och vår käre TV-professor Persson.

Ingen dum debut alls – i synnerhet är den första tredjedelen spännande – trots att det känns som om fordonet emellanåt fått överlast.