DE KALLAR MIG SOLVALLAMÖRDAREN

Apr 23rd, 2018 | By | Category: 2018-04 apr, Recension

Omslag till De kallar mig SolvallamördarenAv Janne Raninen med journalisten Ivar Andersen
Lind & Co, 2018
ISBN 978-91-7779-076-1, 290 sidor

Janne Raninen växte upp i ett slitet miljonprogramsområde i förorten Jordbro, söder om Stockholm, med föräldrar som kommit till Sverige från Finland. En dag blir han vittne till hur hans mamma brutalt misshandlas av sin partner i hemmet. Han börjar snatta och göra inbrott, och snart har kriminaliteten eskalerat till langning, rån och mord.

I slutet av 1990-talet dödade han gangsterledaren Dragan Joksovic på Solvalla. Mordet är ett av de mest uppmärksammade fallen i svensk kriminalhistoria. Raninen hävdade länge att ett bråk om cigarrettsmuggling låg bakom mordet, men det var ett sätt att lösa en konflikt mellan två gangsters i Stockholms undre värld. År 2003 mördade Raninen sin bäste vän i efterdyningarna av det så kallat Arlandarånet. Han har suttit halva sitt liv i fängelse och avtjänar idag ett livstidsstraff i Helsingfors.

I boken De kallar mig Solvallamördaren berättar Raninen om hur han utvecklades från att vara ett oskyldigt barn till att bli dömd för två mord. Samtidigt vill han visa att det finns en väg ut ur kriminaliteten. Han har tidigare gett ut en bok om att vara pappa och samtidigt sitta i fängelse, och han är ordförande i en hjälporganisation för fångars barn.

Janne Raninen berättar sakligt och nästan torrt om hur han gradvis avancerar i kriminaliteten och till slut blir dubbelmördare. Han döljer ingenting utan berättar detaljerat om sin kriminella bana som kulminerar med mordet på Solvalla när han var 20 år gammal, och mordet på sin barndomsvän. Han berättar också om sin roll i den beryktade hiphopgruppen Kartellen, om livet bakom murarna och om vägen tillbaka till ett liv i frihet.

Raninen ger läsaren en otäck inblick i hur kriminella tänker och agerar. Hela boken är en enda lång berättelse med få reflektioner. Det är egentligen först i sista kapitlet som Raninen reflekterar över vad han gjort och vilka konsekvenser det fått. Han är övertygad om att det som hände i ungdomen ledde honom in i kriminaliteten. Hans känsla av utanförskap, dåliga självförtroende, fattigdom och vänner påverkade hans val i livet. Samtidigt konstaterar Raninen att hans bror inte blev kriminell trots samma uppväxtmiljö. För 11 år sedan fick Raninen en dotter och det blev vändpunkten i hans liv. Han har inte varit närvarande i hennes liv, utan har bara träffat henne två och en halv timmar varje månad. Raninen ångrar att dottern har fått lida för det han gjort.

Janne Raninens bok är välskriven och intressant för den ger en inblick i hur en ung kriminell kille tänker. Samtidigt är det en oerhört sorglig skildring över hur en pojke växer upp till en kriminell som tillbringar halva livet i fängelse.

Janne Raninen

Janne Raninen. Foto privat