DE HATISKA

Jul 19th, 2015 | By | Category: 2015-07 juli, Recension

Omslag till De hatiskaAv Björn Hellberg
Lind & Co, 2015
ISBN 978-91-7461-379-7, 302 sidor

Björn Hellberg är en arbetsmyra. Inte nog med att han åker land och rike runt tillsammans med Ingvar Oldsberg och gör frågesportprogrammet Sverigequizen för TV4, han sitter också och signerar böcker över hela riket flitigare än någon annan författare i landet. Till detta hinner han skriva en deckare per år – till dags dato tjugotvå stycken – och att 2015 bevaka sin 49:e Wimbledonturnering i rad. Man måste lyfta på hatten för detta mänskliga fenomen.

Årets roman heter De hatiska och ingår som den sjätte utgåvan i Hellbergs Lovikenserie, böcker som författaren varvar med historier där kriminalkommissarie Sten Wall har huvudrollen. Här är det kriminalinspektörerna Carina Keller och Stig-Allan Jönsson som är utredare och denna gång tar de itu med nättroll, de figurer som hotar eller förnedrar andra människor på nätet. Detta drabbar flera av invånarna i Loviken under en värmedallrande försommarmånad och texterna är så grova och grava att polisen kopplas in eftersom innehållet i meddelandena tyder på att något mycket mer allvarligt kan inträffa.

Det gör det också, fast det grövsta, ett mord i en öde gränd, inträffar inte förrän 120 sidor in i berättelsen. Innan dess har Hellberg presenterat dramats personer, en något apart samling människor ur olika samhällsskikt. Det finns som alltid i Hellbergs romaner flera intrigtrådar och hans språk är, likaledes som alltid, ganska sirligt. Vid sidan av historien om näthatet – idén till detta lär han ha fått från Robert Aschbergs tv-program Trolljägarna – spelar han också upp en passionshistoria.

Ofta är Björn Hellbergs böcker genomtänkta och välskrivna. Välskriven är även denna, men på något sätt märks det att hans tid inte riktigt räckt till den här gången. Den vanliga stringensen saknas, så man får väl räkna De hatiska som en mellanbok i produktionen eftersom jag tycker att det verkliga serveässet mot slutet inte heller lyckades hålla sig inom linjerna.

De tidigare titlarna i Lovikensviten är Paria, Club Karaoke, Dominans, De tysta och minideckaren Fallet Martin Felt.

LENA  JEPPSON

Björn Hellberg