DE FÖRSTA LJUVA ÅREN (och de alltför tjocka låren)

Mar 5th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till De första ljuva åren och de alltför tjocka lårenBiografin om countrydrottningen Christina Lindberg
Av Vesna Maldaner
Baba Books 2013
ISBN 978-91-98067-2-8, 241 sid

Under en hel karriär verkar sångerskan Christina Lindberg ha betraktat sina framgångar med förundrat höjda ögonbryn, aningen oviss om varför det mestadels gått så bra för henne. Samtidigt har hon varit rädd för att hennes bakgrund som resande (en grupp som fram till slutet av 1900-talet även gick under beteckningen tattare och så sent som 2005 i en riksdagsproposition påstås tillhöra folkgruppen romer) skulle avslöjas med diskriminering som följd. Boken beskriver inga knark- eller spritproblem, som brukar vara vanligt förekommande i artistbiografier. Däremot beskrivs Lindberg av författaren Vesna Maldaner som ständigt sugen på mat och som följd alltid tvingats kämpa mot viktökningar. Därav bokens minst sagt fåniga undertitel.

Christina LindbergI övrigt är det en rörande berättelse om tjejen som växte upp i en musikalisk familj, alltid älskat att sjunga och som femåring erhöll sitt första arvode för ett framträdande, något hon inte är ensam om att ha upplevt eftersom gaget knappast var hisnande stort. Men framgångarna fortsatte – hon vann en talangtävling som elvaåring, fick skivkontrakt och två år senare fann sig ute på turné.

Så har det fortsatt. Hon har varvat schlagers med countrymusik, sjungit covers och egna kompositioner, fått guldskivor, slagit folkparksrekord och uppträtt med gräddan av branschens artister. Den av hennes låtar som verkligen bitit sig fast i svenskarnas medvetande är den rimfria De sista ljuva åren (text och musik av Jan Christer Eriksson) som hon 1988 spelade in med den eminenta orkestern Lasse Stefanz.  Året efter hamnade den på Svensktoppen och låg där i vad man trodde var oslagbara 65 veckor.  Rekordet slogs dock senare av Sven-Ingvars med Två mörka ögon. I samband med att Svensktoppen fyllde 40 utsågs De sista ljuva åren till Tidernas svensktoppslåt.

Vesna MaldanerBoken om Christina Lindberg har en befriande naiv ton. Här finns anekdoter från barndomen, från det flackande turnélivet, oftast glada minnen men också mörkare om hur artister lever under trycket av sina skivbolag och andra branschmakthavare. Det optimistiska i berättelsen handlar om hur Lindberg lyckas ta sig ur ekorrhjulet och på egen hand börjar utnyttja son kapacitet.