Oct 26th, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till De fördömdaAv Joyce Carol Oates
The Accused 2013
Översatt av Ulla Danielsson
Albert Bonniers 2013
ISBN 978-91-0-013414-3, 692 sid

För drygt 30 år sedan, 1980, kom Joyce Carol Oates med romanen Bellefleur, en gotisk historia, och nu har hon återvänt till denna genre som i Oates berättelse innehåller skräckromantik, förbannelser, mystiska män, gamla författare och presidenter, bortrövanden framför altaret och ruvande farligheter i mörka skogar. Det låter som innehållet i en kolportageroman från åren kring förra sekelskiftet – men låt dig inte luras av det. Det här är Joyce Carol Oates och inte Joh. Ankarloo.

Joyce Carol OatesMen det är fasansfulla och inte minst mystiska händelser som beskrivs i denna vindlande roman, som historiskt befinner sig i 1900-talets första decennium. Oates placerar oss i staden Princeton i delstaten New Jersey och en förbannelse har drabbat traktens aristokrati. Allt börjar när den unga bruden Annabel rövas bort av den mystiske och kameleontliknande Axson Mayte när hon står framför altaret vid sitt egen bröllop. Rövas bort? Kan det handla om en rymning?

Enleveringen drar igång en härva oförklarligheter: fler unga kvinnor försvinner och den förre presidenten Grover Clevelands dotter börjar spöka hemma hos folk. Vad är sant och vad är hallucinationer?

Romanens berättare är en amatörhistoriker vid namn M W van Dyck II som långt efter dessa händelser sitter på kammaren och erinrar sig att hans familj också var drabbad av denmärkliga hemsökelsen samtidigt som han filar på sin krönika över det inträffade. Eftersom karlen är en otrevlig typ ger han krönikan sin egensinniga spekulativa version. Han ogillar det nya utan att alltid älska det gamla, har objekt han siktar in sig på, som vänsterförfattaren Upton Sinclair och den blivande presidenten Woodrow Wilson.

Man kan fundera över vad Oates försöker säga. Kanske är det en berättelse om förra sekelskiftets spirande ideologier, om den gryende feminismen som med hjälp av hysteriska överklasskvinnor ska ge sig på det allt klenare patriarkatet. Hon gapar över mycket vilket kan bero på att epoken, likt de flesta epoker, var händelserik. Här förekommer rasistiskt våld i en underlig näraliggande periferi och frågan är om inte djävulen har sitt finger med under pseudonymen Jim Crow. Eller är det kyrkan och dess män som härjar? Vad är mystik och vad är synd?