Mar 18th, 2013 | By | Category: 2013-03 mars, Recension

Omslag till De dödas samtalAv Reginald Hill
Dialogues of the dead 2002
Översatt av Ulf Gyllenhak
Minotaur 2013
ISBN 978-91-85419-76-0, 560 sid

Man bör vara rätt insatt i brittisk kultur och litteratur för att kunna njuta helhjärtat av Reginald Hills (1936–2012) roman från 2002, men, för all del, det är inte heller så illa att kunna njuta halvhjärtat av denna eleganta historia som till stor del bygger på ordlekar, gåtor och ords ursprung.

Som så ofta är poliserna Dalziel (uttalas Di-el) och Pascoe i Yorkshire dramats nav och de får ingen lätt uppgift i att finna den semantiskt lagde seriemördare som härjar i trakten. Allt börjar uppdagas sedan lokaltidningen utlyst en novelltävling och bland bidragen hittat beskrivningar av mord som verkar tagna från nyligen timade sådana, allt blandat med chifferliknande hänvisningar till både bibeln och brittisk 1800-talsdiktning. Man skulle kunna tro att ett sådant upplägg blir krystat, men det blir det inte, mycket beroende på Hills förmåga till humor och ett intrigerande som är hårresande i mer än ett avseende.

Reginald HillDen egensinnige, storväxte Adam Dalziel, egentligen ingen människa som man vill bjuda hem på middag, har egenskaper som ligger närmare visdom än sunt bondförnuft och han matchas som alltid (nja, i 24 böcker dock) av Peter Pascoe, som man gärna sätter vid sitt middagsbord. De två söker gåtans lösning på de mest märkliga platser och med hjälp av människor som sysslar med ord och skrivande – allt medan Ordmannen, som mördaren döpts till, fortsätter att författa och mörda. Går det att hitta ett mönster, en nyckel till gåtan i de texter han skrivit? Det är en klurig historia, inte alltför enkelt sammansatt stilistiskt sett, vilket torde ha gett översättare Gyllenhak huvudbry. Dock tar han sig igenom med beröm godkänt, eller vad den senaste betygsformuleringen kan heta.

Titeln De dödas samtal är en hänvisning till en text från hundratalet efter Kristus av Lukianos av Samosata, vilket kan ge en uppfattning om vilken nivå Hills roman utspelar sig. Dialogerna är många, ofta ganska kvicka och mördarens röst – som så ofta kursiverad – avslöjar att han skulle kunna komma från Göteborg där man ofta med sina vitsar slår en kullerbytta på humorns bakgård.

En gammal bifigur ur tidigare romaner får dessutom en icke alltför oviktig roll i den här historien.

KARL HJELM