DE DÖDAS MÄSSA

Mar 12th, 2010 | By | Category: Recension

Av Andrew Taylor
The officer of the dead 2000
Översatt av Mats Hörmark
Forum 2004

Andrew Taylor kommer här med den sista delen i en trilogi och han gör det på det ovanliga sättet att han går baklänges i tiden. Föregångarna, De fyra yttersta tingen behandlar 1990-talet, uppföljaren Främlingars dom rör sig i 1970-talet och i den tredje fristående delen De dödas mässa är vi tillbaka till 1958. Det går alldeles utmärkt att läsa böckerna i vilken ordning man vill.

Taylors miljö är den klassiska engelska deckarens hemvist. Berättelsens epicentrum är kyrkan i en liten församling, Rosington, och kring denna bygger han sitt persongalleri. I fokus står prästfamiljen Byfields och dit kommer prästfruns väninna Wendy Appleyard för att vila upp sig efter ett kapsejsat äktenskap med en vårdslös man som hon avslöjar i en intim situation med en penningstinn änka. Wendy är också berättelsens jag.

Hon får ett tillfälligt jobb på kyrkans bibliotek och väl där intresserar hon sig för en femtio år gammal historia om en präst som fördrevs från församlingen. Parallellt med hennes egna efterforskningar om vad som egentligen hände prästen upptäcker hon att fler är intresserade av ämnet. Dessutom händer det en del märkliga saker i den lilla idylliska byn. Läget är med andra ord upplagt för spänning, kanske till och med skräck, och man vänder snabbt sida, lägger kapitel efter kapitel bakom sig. Jag lär mig tycka riktigt bra om Wendy och hoppas lite grann i alla fall att prästen Byfield också ska falla för hennes charm. Lite smarrigt sex i sakristian?

Men det händer ingenting. Berättelsen travar på i jämn fart som en trivial TV-såpa. Visst är den sexåriga dottern Rose lite väl apart jämfört med normala flickor och visst blir svärfar i familjen, Mr. Treevor, allt mer förvirrad och får underliga syner. Eller?

Först på de allra sista sidorna rullas sanningen upp. Det är ingen vacker historia.

Men läsaren sitter kvar som ett frågetecken med funderingar om vad allt det andra skulle vara bra för. Knappast skräck, inte ens spännande. Dock, som sagt, lättläst och småputtrigt engelskt.

PER ERIK TELL