Jun 4th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till De dödas fjärilar

Av Diane Wei Liang
Paper Butterfly 2008
Översättning: Åsa Jonason och Hans-Jacob Nilsson
Alfabeta 2009

Det är strax före det kinesiska nyåret, festen som markerar vinterns slut. Mei Wang är privatdetektiv och får ett telefonsamtal från en känd pekingbo om en försvunnen sångerska, Kaili. Sångerskan hittas senare mördad, och Mei följer hennes väg baklänges för att reda ut vad som hänt.

Läsaren har under tiden stiftat bekantskap med en ung man som släpps från ett långt fängelsestraff, och vi förstår att han varit i arbetsläger under många år, att hans ungdom har försvunnit i omänskligt arbete i saltgruvorna, att han utsatts för svårt våld, knappt fått mat och dryck och mentalt brutits ned – och för ett brott som är minimalt, med våra mått mätt inte ens ett brott. Den unge mannens öde är länkat till Kailis på ett tragiskt sätt – vi förstår att han har något att göra med hennes död.

Boken säger sig berätta om förtryck i en diktatur, närmare bestämt om vad som hände dem som protesterade på Himmelska fridens torg 1989.

Historien berättas på ett distanserat, stackatoartat sätt. Det finns något knapphändigt, kort, direkt över dialogerna som kan leda tankarna till kinesisk kultur. Här finns också en hel del lokalfärg målad: Maträtter, drycker, tillrop, sånger, stadsdelar, myntenheter och annat anges i en transkriberad form så att vi ska känna av den kinesiska kulturen. Här finns också ett antal personer vars öden känns som karakteristiska för en hårt styrd stat med gamla, stolta traditioner, till exempel den unge mannens farfar som tålmodigt väntar på sin sonson år efter år

Och ändå skummar berättelsen på ytan; Liang presenterar en romantiserad, endimensionell berättelse mot bakgrund av en främmande, intressant kultur som vi västerlänningar som regel inte känner på djupet. Och det gör vi inte heller efter att ha läst den här boken, jag tror inte ens att vi kommit en bit på vägen. Berättelsen har mer av Mitt livs novell över sig än en bild av livet i Kina.

KERSTIN WALL

Diane Wei Liang. Foto: Tracy Craighead

Diane Wei Liang. Foto: Tracy Craighead