Dec 12th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till De bortglömdaAv David Baldacci
The Forgotten, 2012
Översatt av John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2016
ISBN 978-91-76293-33-1, 463 sidor

Baldacci är antagligen en av de bästa författarna i Ludlums anda som det går att få tag på. Han skriver i lika patriotisk anda utan att alltför mycket stryka makten medhårs. Detta är hans andra bok om den skicklige utredaren John Puller vid den amerikanska arméns kriminalpolis, en man som tar sig an de fall som i förlängningen skulle kunna skada nationens säkerhet (en gångbar fras i många lägen). Här råkar han ut för ett fall som blir personligt. Det kommer ett rätt kryptiskt brev från hans faster Betsy, något David Baldaccisom får hon att ge sig av till Paradise i Florida för att ta reda på vad det handlar om. När han kommer fram visar det sig att fastern blivit bragd om livet, något som den lokala polisen inte har alltför allvarligt eftersom de ser dödsfallet som en olyckshändelse. Naturligtvis hittar Puller bevis för att det ligger en ondsint komplott bakom fasterns död och att han själv och folk kring honom är i riskzonen. Paradise är inget paradis. Utom för de priviligierade typer som han kommer att bekämpa.

Jag har tidigare berömt Baldacci för hans språk och förmåga att bygga hållbara intriger. Han har sannerligen inte försämrats. I De bortglömda är spänningsfaktorn hög, den röda varningsflaggan ideligen hissad, de verkliga ledtrådarna så väl gömda att man måste läsa sakta för att upptäcka dem. Fast det går inte att läsa Baldaccis böcker sakta, han driver på hela tiden och tvingar läsaren att hänga med i samma eller ännu högre fart. Men måste bara så snabbt som möjligt få reda på hur det ska gå.

Den tidigare juristen David Baldacci föddes 1960 i Richmond, Virginia och han finns utgiven mer än tre dussin språk. Enligt förlagsreklamen har hans böcker sålts i mer än 110 miljoner exemplar i över 80 länder. Han och hustrun Michelle är engagerade i olika välgörenheter driver en organisation för barns och vuxnas läs- och skrivkunnighet i USA.

KARL HJELM

xxx

Taggar: ,