DE ADERTON

Mar 7th, 2019 | By | Category: 2019-03 mars, Recension

Omslag till De adertonAv Anton Berg
Bookmark, 2018
ISBN 9789188545251, 393 sidor

Det här är envälfungerande konspirationsthriller! Och ett förstlingsverk, vilket förefaller osannolikt. Var har författaren Anton Berg varit i hela mitt liv …? Jo, författaren är ju egentligen radioproducent och dokumentärjournalist, känd bland annat för reportage i P3 Dokumentär. En bra berättare. Det är nog första gången som jag helt håller med en marknadsförande förlagschef, i det här fallet Bookmarks Claes Ericson: “Det är en kusligt påträngande historia!”

Anton BergPå sin hemsida antonberg.se berättar författaren att hans mamma var bibliotekarie och att böcker fyllde stora delar av hemmet. “Att få skriva en egen bok med den bakgrunden känns därför särskilt angeläget och roligt. Tänk om hon fått läsa …” Och med den bakgrunden förstår jag lite bättre både hans yrkesval som berättande journalist och längtan efter att ge ut en första egen bok. Att växa upp med böcker och mycket läsande sätter ofta spår i det senare yrkesvalet.

I tio års tid har 41-årige Anton Berg funderat och samlat pusselbitar då han suttit i olika arkiv och grävt fram fakta till olika dokumentärer. Jag såg i ett medieflöde någonstans att hans bok beskrevs som Millenium möter Dan Brown. (Här låter jag var och en göra sin egen tolkning av det budskapet, utan att komma med några direkta avslöjanden om den övergripande handlingen.) Jag noterade också i en intervju med författaren i tidskriften Café att han “skriver ner vederbörandes adress i sin lilla anteckningsbok” när han får kritik. Tror att det menades negativ kritik i sammanhanget så jag håller mig endast till det positiva för säkerhets skull.

Skämt åsido. Jag är väldigt svag för fiktion som blandas med verklighet. De aderton är en av de där numera få böckerna där jag blir irriterad över att behöva bryta läsningen för andra oväsentliga ting i tillvaron. För man vill inte lämna radiojournalisten Axel Sköld ensam där han gör sina efterforskningar inför sin dokumentär, och när han redan tidigt i boken snubblar över märkliga sammanhang i arkivrummen. För det tycks som om en och samme man är inblandad i tre historiska dödsfall: mordet på Olof Palme, vapeninspektören Algernons eventuella självmord och journalisten Cats Falcks dödsfall.

Nu kanske någon lägger sig i en imaginär fosterställning och ropar högt: “Nej, nej, nej. Inte Palme-mordet nu igen.” Men, lugn och fin. Även om jag på rak arm kan komma på minst tio svenska författare som trilskat sig igenom en roman om statsministermordet som fortfarande gäckar den svenska rättvisan, ja så är den här boken så mycket mer än bara en i raden av Palme-deckare. För när Axel Sköld gräver vidare hittar han kopplingar till ett svenskt kungamord och en dold organisation med rötter i 1700-talet. Och precis som i nämnde Dan Browns böcker: “De gör allt för att dölja sanningen”.

Handlingen förs rappt framåt. Det är bra och mycket dialog i boken. En dialog som i många stycken påminner om min gamle favorit Olov Svedelid; Svedelid var en mästare i att hantera fortsatt handling genom dialog. Bland annat därför läser jag gärna och ofta om Svedelids böcker. Men i De aderton finns också en hel del kopplingar till Jan Guillou och hans Det stora avslöjandet som utförligt beskriver medias sätt att arbeta, och som för övrigt också mer än väl tål att läsas flera gånger.

Nåväl. Det är troligt att också De aderton blir utsatt för omläsning. Men framför allt ser jag fram emot Anton Bergs nästa bok.

PETER OLOFSSON