Feb 4th, 2017 | By | Category: 2017-02 feb, Recension

Omslag till David Bowie LowAv Hugo Wilcken
David Bowie: Low, 2005
Översatt av Stig Hansén
Lindelöws Bokförlag, 2017
ISBN 978-91-87291-77-7, 244 sidor

I år fyllde David Bowies album Low 40 år. Det fick upphovsmannen aldrig uppleva. Han avled i cancer i New York den 10 januari 2016. Bowie föddes som David Robert Jones den 8 januari 1947 i stadsdelen Brixton i södra London och gjorde avtryck inom flera konstarter, även om han betydde mest för populärmusiken. Om honom, men mest om skivan Hugo WilckenLow, har den australiensiske författaren Hugo Wilcken skrivit boken med samma namn som kommit ut i Lindelöws musikbokserie 33 ½. Denna platta, som i bokbeskrivningen delas upp i “framsidan” och “baksidan”, är den första i det som kallas Bowies Berlintrilogi, som också består av Heroes och Lodger, eftersom verken till allra största delen spelats in i Hansastudion i Kreutzberg, inte långt ifrån muren som delade den tyska huvudstaden.

Bowie var en musikens rastlösa kameleont som bytte stil mycket ofta men ändå lyckades hålla en hög profil. Han bytte från glamrock till tysk krautmusik utan att blinka och tog sig via skivor inom mainstreammusiken till modernare uttryck innan millennieskiftet inträffade. Dessutom har han gjort filmroller (en del märkliga) och roller i pjäser på Broadway (Elefantmannen var minnesvärd), tolkat Jacques Brel och Berthold Brecht och varit entreprenör inom flera branscher inom och utom musikvärlden. Han har fått rubriker både för ekonomisk extravagans och för sitt narkotikamissbruk.

Wilcken berättar om bakgrund, tillkomst och de möjliga idéerna bakom skivan Low, om Bowies umgänge med andra musiker under Berlin-tiden.

I serien 33 ½ ingår också böckerna Bob Dylan: Highway 61 Revisited av Mark Polizotto samt Neil Young: Harvest av Sam Inglis. Dessa två kom ut under 2016 och hela serien är förtjänstfullt översatt av Stig Hansén.