DARRA Om Swedenborg

Jun 9th, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till DarraAv Ernst Brunner
Albert Bonniers Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-014232-2, 758 sidor

Det har skrivits en hel del om märkliga teosofiska snillet (eller knasbollen) Emanuel Swedenborg (1688–1772) men frågan är om inte Ernst Brunners bok Darra är den mest kompletta. Titeln kommer sig av att Swedenborg hade en teori om att världsalltet talade till världen genom att vibrera. Brunner har tagit sig an historien om den svenske uppfinnaren och vetenskapsmannen som blev känd och ofta uppskattad i stora delar av den dåvarande världen innan han dog som en rätt löjeväckande kyrkogrundande andeskådare som trodde sig vara den nya Jesus i London och till sist fördes tillbaka till fosterjorden och jordfästningen i Uppsala i en kista ombord på skeppet Nancy.

Den historiskt mycket kunnige Brunner har gått metodiskt, närmast knappologiskt, till väga. Här utlämnas få detaljer i föremålets liv vilket kanske är nödvändigt för en författare som läst på ordentligt (litteraturlistan i slutet av boken är lång) och inte vill utelämna något men som kan få även en intresserad läsare att stöna ibland. Men den bild han ger av Swedenborg är till del ny och redogörelsen för hans sökande efter platser där huvudpersonen levt och verkat är spännande på sitt vis och berättad med ett vackert språk som flödar likt en vårbäck.

Det är en biografi där kronologin är viktig. Vi följer människan Swedenborg från födseln, genom hans boplatser och religiösa kriser, hans skrivande och allt vad därtill hör. De ställen han besökt beskrivs ytterst noggrant, så imponerande noggrant att man nästan storknar av att någon orkat göra all denna research och sedan använt sig av alltsammans. Läsaren ska inte för ett ögonblick tvivla på att det som skrivs är sant, att biografiförfattaren inte är samma person som romanförfattaren Brunner.

Det finns avsnitt som skildrar Swedenborg som en ”kul snubbe” men också som en som tar genvägar och som hatiskt placerar sina ovänner i helvetet. Trots alla sina knasigheter, otvetydigt var Swedenborg en tokstolle, men samtidigt en humanist i otakt med sin tid, egensinnig och motsägelsefull. Mycket av det som Brunner skriver om denne solitära människa som skapade en alldeles egen variant av kristendomen efter att ha fått besök av Gud på sin sängkant är rent av rentav storslaget.

Ernst Brunner föddes av österrikiska föräldrar i Tullinge utanför Stockholm, där han också växte upp. Hans debut som författare skedde 1979 med diktsamlingen Jag ändrar ställning klockan tre. 1985 kom hans doktorsavhandling om Edith Södergrans expressionism. Som skönlitterär författare  slog han igenom med med romanerna Svarta villan och Kocksgatan. Förutom ett stort antal diktsamlingar och romaner har han i biografisk form skildrat Edith Södergran, Carl Michael Bellman, Karl XII och Jacob Johan Anckarström. Mellan 2014 och 2015 utkom den självbiografiska trilogin Där går han. Brunner har fått en rad utmärkelser: Aftonbladets litteraturpris, Svenska Dagbladets litteraturpris, Stig Carlson-priset, Gerard Bonniers lyrikpris, Karl Vennbergs lyrikpris och Bellman-priset.

Ernst Brunner

Ernst Brunner. Foto Caroline Andersson