Nov 3rd, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Darling JimAv Christian Mørk
Darling Jim 2007
Översatt av Anna Troberg
Inläst av Peder Falk (9 CD, ca 11,5 tim)
Earbooks 2009

Jag läste pappersboken, Mørks debut, för drygt ett halvår sedan, fann den ganska pratig i sin lek med irländska schabloner och lade den smått besviket ifrån mig eftersom jag sett att den fått lysande recensioner och inte tyckte att det stämde. Nu har jag i stort sett ändrat åsikt efter att ha lyssnat igenom den text som lästs in föredömligt av Peder Falk (bilden till höger).Peder Falk

Det är en rysansvärd historia som börjar när den iriska ortens brevbärare kikar in genom brevinkastet till ett hus där han tidigare inviterats på kaffe. Nu verkar huset plötsligt obebott, men han tycker sig se någon skymta på golvet därinne. Polis tillkallas och därinne finns tre döda och tecken på att en fjärde tagit sig därifrån. En familjetragedi, eller vad?

Lite senare sitter den 19-årige Niall Cleary en sen kväll på postkontoret och försöker teckna en varg – han drömmer nämligen om att bli serietecknare – och hittar av en slump ett ofrankerat brev som innehåller en dagbok. Den är skriven av Fiona Walsh, den äldsta av de döda kvinnor man hittat i huset. Hon berättar på ett språk som skiftar mellan samtalston och litterär gestaltning om bakgrunden till det inträffade.

Allt började när hon som ung lärarinna träffade en ung man på en brandbilsröd motorcykel. Han heter Jim och blir allas älskling tack vare sin charm och genom att vara scanchaí, berättare av spännande historier.

I hans släptåg dyker döda kvinnor upp, sagoberättaren är en människoätande varg.

Christian MörkNiall ger sig den på att söka efter sanningen och inget annat än sanningen och det gör Mørk genom att effektivt berätta historien som en film, eller varför inte som ett seriemanus. Det är något han är hemmastadd med eftersom han arbetat både som journalist och filmproducent. Något som drar ner mitt omdöme är beskrivningen av hur Niall oavbrutet ritar teckningar och använder sig av metaforer i hopp om att åstadkomma litterära associationer.

Det blir också lite spretigt när dagboken tar över och Nialls sökande känns som bortglömt för att sedan plötsligt återkomma. Och darlingen Jim känns diffus ända fram till det rätt mediokra slutet.

INGER STRANDBERG

Taggar: , , , , , ,