DARKTOWN

Jan 9th, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till DarktownAv Thomas Mullen
Darktown, 2016
Översättning Claes-Göran Green
Historiska Media, 2018
ISBN 9789175457062, 432 sidor

Atlanta, 1948. Ett par vita poliser kallas till ett av stadens områden för svarta. En bil har slirat till på gatan en kväll och rammat en lyktstolpe, vilket fått ett par lokala svarta poliser att kalla på förstärkning, särskilt som de blir oroliga för den unga svarta kvinna som är med som passagerare i bilen. Dessa båda poliser ingår i en liten grupp svarta polismän som rekryterats för enklare sysslor på initiativ av polischefen, men utan rätt att gripa någon och på tvärs mot vad många andra poliser i staden anser vara acceptabelt.

De vita poliserna tar påfallande lätt på situationen, och den äldre av dem verkar känna den berusade vite bilföraren sedan tidigare. Inte ens när det senare står klart att den unga kvinnliga passageraren hittas mördad på en soptipp vaknar intresset för vad som hände i bilen som slirade på gatan och på vilket sätt den berusade mannen kände kvinnan. Det går inte ens att hitta en rapport om att de vita polismännen kallats till platsen.

Med en sådan upptakt kan det förstås bara bli värre. Thomas Mullen firar obarmhärtigt ned läsaren i ett bråddjup av rasism, korruption, rättsövergrepp och brutalt våld.

På många sätt är det en klassisk amerikansk kriminalberättelse, med snåriga trådar mellan olika samhällsnivåer och med sammanbitna män som jagar efter sanningen med risk för eget liv. En senator och hans son dras in i berättelsen, likaså den unga kvinnans fattiga och trakasserade föräldrar på landet samt en bordellmamma med gott om poliser som stamkunder. Den yngre vita polismannen, Denny Rakestraw, hamnar mer eller mindre motvilligt på samma sida som de båda svarta polismännen Lucius Boggs och Tommy Smith. Hans äldre kollega verkar å andra sidan luta sig allt tyngre mot olika hemliga brödraskap med aktiva och avskedade poliser.

Läst på det sättet är romanen en skicklig och spännande iscensättning av mycket av det bästa i den amerikanska noir-traditionen i filmer och kriminalromaner från 1940-talet. Men Darktown är mer än så. Sällan har jag läst en kriminalroman som gör rasismen så fysiskt närgången och naket hatisk. Rasismen finns i språket, i de vardagliga handlingarna, i brotten och dess orsaker, i stadens strukturer och kollektiva minne, i polisens organisation och dess spasmer inför en förändring som kommer krypande men som det fortfarande är legitimt att bekämpa.

Välgjort, skrämmande och tyvärr inte bara av historiskt intresse.

PÄR ALEXANDERSSON

Thomas Mullen

Thomas Mullen. Foto Jeff Roffman

Taggar: , , , , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22