DARKSIDE

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Philip Arean
Översatt av Philip Arean & Mikael Bäckman
Alir 2003

En hemlig organisation gömmer sig i samhället. De kallar sig Lilli thier och är vampyrer. Till det yttre skiljer de sig inte mycket ifrån människor, och de kan därför gömma sig mitt ibland oss. De har inga huggtänder och behöver inte sova i en kista på dagen. Alla sådana myter om vampyrerna är spridda av dem själva i avsikt att vilseleda människosläktet. Men de lever för evigt, de saknar själ, besitter ofattbara kroppskrafter, hypnotisk förmåga och kan på sätt och vis verka överlägsna vanliga människor. Givetvis dricker de också blod.

De har en demonisk fiende som hatar mångudinnan Lilith, och dödar ensamma vampyrer. Vampyrernas ledare är dock säker på att hitta och förgöra dem i sinom tid. Problemen tar sin början när en ung kvinna med ett okänt förflutet faller i vampyrernas händer. Eftersom deras mystiska fiender också söker efter denna kvinna måste hon vara speciell och ha stor betydelse för deras framtid.

För att vara en roman i skräckgenren är den här boken överraskande sinnlig. Vissa scener är verkligen skrämmande och obehagliga, men det är liksom Areans första bok Archontecs något av deckare över den.

För att vara döda och utan själ, så framstår vampyrerna som intensivt levande, och skildringen av dem är ömsint. Det faktum att de är så annorlunda ger dem en unik gemenskap och sammanhållning, så trots att de är omänskliga bryr man sig om deras öden och äventyr. Huvudpersonen är en ung kvinna som blir vampyr och försöker förstå sin nya identitet och vad det innebär.

Historien är spännande och ganska känsloladdad. Jag tror att alla som gillar vampyrberättelser får ut något av den här boken. Somliga repliker i boken är av någon konstig anledning på engelska. Det är ett stilbrott. En sak som sänker tempot i handlingen är de långa filosofiska diskussionerna, vilka blir alldeles för undervisande. I början har man vissa problem med vampyrismens många termer, men det finns en ordlista i slutet av boken där allt förklaras. (Även om den inte tycks vara helt komplett). Bortser man från det, så är det en bra och spännande thriller om vampyrer i en svensk storstad.

ROBERT ANDERSSON