Nov 21st, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Dark matterAv Blake Crouch
Dark Matter, 2016
Översatt av Jan Malmsjö
Massolit, 2017
ISBN 978-91-8778-387-6, 316 sidor

Är Dark Matter en förnuftig historia? Ja, om man tycker att filmen Matrix var det. Vetenskapsmannen Jason Dessen hade tänkt slå världen med häpnad med sina upptäckter. Därav blev intet. Han gjorde sin tjej Daniela på smällen, fick sonen Charlie och i stället för att få Nobelpriset blev han som 40-åring fysiklärare. Så långt är jag med hela vägen.

En kväll skickas han ut för att köpa glass men på vägen slås han ner, drogas och kidnappas och när han vaknar är han fastspänd vid en bår och omringad av främlingar i skyddsdräkter. Det värsta är att han inte känner igen sin hemstad och när han hälsas välkommen tillbaka visar det sig att detta ”tillbaka” inte alls inkluderar hans gamla liv. I denna okända värld har han ingen fru och sonen är inte ens född. Någon annan måste ha tagit hans plats och själv är han en hyllad vetenskapsman som funnit hemligheten med otaliga universa.

Han försöker räkna ut om det är hans gamla eller nya liv som är det verkliga och samtidigt prövar han att hitta det gamla hemmet vilket för honom genom ett Chicago som blivit en mardröm och tvingar honom till en svår självanalys.

Det låter som en djup dystopi men Crouch beskriver hans svårigheter med en humor som skänker guldglans över alla absurditeter. Det blir snabba klipp och korta rader som får läsaren – åtminstone mig – att tro att texten från börjar var ett filmmanuskript. Det går faktiskt att läsa delar som scenanvisningar och dekorationsråd. Lyckat, tydligen. Sony Pictures har redan köpt optionen på Dark Matter för en miljon tvåhundratjugofem tusen dollar.

Det hade han nog inte fått om han skrivit en förnuftig bok – förnuft är överskattat. Men mitt i allt oförnuft finns ändå huvudfigurens känslor, inte minst för sonen, som en ö av balans mitt i obalansen.

Blake Crouch föddes 1978 i North Carolina men bor numera i Colorado och har skrivit mycket för TV vid sidan av sina böcker. I hemlandet blev den tredelade TV-serien Wayward Pines en stor framgång. Han har också medverkat till TV-serien Good Behaviour som baseras på böcker han skrivit. Dessa är faktiskt översatta till 30 språk men det är först med den tredje romanen Dark Matter som han kommit ut på svenska.

KARL HJELM

Blake Crouch

Blake Crouch. Foto Paul Pennington