Aug 7th, 2016 | By | Category: 2016-08 aug, Recension

Del 1: Uppvaknandet
ISBN 978-91-87711-61-9, storpocket 194 sidor
Dark Ages 2Del 2: Ödemarkens barn
ISBN 978-91-87711-62-6, storpocket 194 sidor
Del 3: Slaget om framtiden
ISBN 978-91-87711-63-3, storpocket 262 sidor

A.R. Yngve skapade Darc Ages på 90-talet som utkast till en tecknad serie. Det blev en engelsk webb novell med illustrationer (webserial). Nu är berättelsen översatt till svenska, utgiven av Welas förlag, och uppdelad i tre böcker. Appendix i tredje boken visar tidiga skisser till Darc (bild nedan tv). Dessa vittnar om att det var en berättelse, först tänkt som seriebok men blev en roman, som lika gärna kunde översatts till dataspel eller film. Jag föreställer mig just en film, med Ted Danson i huvudrollen som Darc, när jag läser om huvudhjältens äventyrer i medeltida framtiden.Dark Ages 3

appendixEn silverhårig Darc frystes ner i kryogensömn år 1999 under jordens Guldålder. Sarkofagen, där Darcs kropp förvarades, blir upptäckt av robotar från framtiden (ca 900 år framåt i tiden om jag har räknat rätt).  Darc möter riddare, pest smittade mutanter, monster, frispråkiga kvinnor, talande robotar och diverse skurkaktiga härskare.

Vad händer med jorden på 900 år och vad finns kvar av vår civilisation? Hur anpassar man sig om man väcks ur en sömn efter 900 år? Går mänskligheten framåt eller bakåt i sin utveckling? Alla dessa frågeställningar avhandlas i böckerna när författaren med bild och text berättar om sin hjältes återkomst till jorden (den jordiska). Darc är sarkastisk, pilsk och ytterst begåvad.  Det blir kulturkrockar och äventyr av hissnande slag eftersom framtiden är medeltiden och ingenting är sig likt på jorden. ”Men århundranden kom och gick; ingenting förändrades. Och vetskapen förvandlades till hopp. Hoppet förvandlades till en myt… och myten förvandlades till en tro. Bitarna av ärorik dåtid fanns överallt: ruinerna, artefakterna…. Och alla dessa bilder.” (sid 121 Första Boken)

A R YngveDet är fyndigt, välskrivet och mycket underhållande. Jag tänker på klassiker som Marc Twains En yankee vid kung Arthurs hov och sci-fi av Arkadij och Boris Strugatskij när jag läser Yngves berättelser. Annorlunda men lika inspirerande och roande som nämnda klassiker. Ni som inte har läst dessa klassiker kan lugnt börja denna framtidsresa med A.R. Yngve. Hans egna illustrationer är ett värdefullt komplement och ger berättelsen en extra dimension.

Det finns massor av roliga referenser till vår populärkultur, till vetenskapliga framsteg och till historieskildringar.  Jag har läst dessa tre böcker på resan, på stranden, på flyget och på tåget. Jag vill ge extra beröm till författaren och förlaget för smidiga tre böcker i trilogin. Lagom stora bokstäver och perfekt vikt. Jag personligen är så trött på att bära med mig folianter typ R.R. Martins A Song of Ice and Fire och andra tungviktare till böcker.

Ted DansonI brist på film eller dataspel med Ted Danson (Bilden tv) som Darc väntar jag på fortsättningen i litterär form. Jag gillade trilogin skarpt och vill rekommendera den till alla som gillar bra böcker. De mörka tidevarven slutar inte med trilogin sägs det på förlaget. Nya böcker i serien är på väg att skrivas. Häng med på äventyret du med!

ANDRÉ LOUTCHKO

Författarens webbplats: http://aryngve.com/