Jun 12th, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till Där Satan har sin tronAv Unni Lindell
Jeg vet hvor du bor, 2016
Översättning Margareta Järnebrand
Piratförlaget, 2017
ISBN 978-91-642-0502-5, inbunden, 436 sidor

Under jakten på en hänsynslös mördare i boken Brudkistan 2016 blir polisinspektör Marian Dahle svårt brännskadad. I Där satan har sin tron får hon ett s.k. cold case att arbeta med, en liten flicka som försvann spårlöst för 15 år sedan. Marian börjar jobba lite försiktigt under sin konvalescens, men är tacksam att få vila ut, när hon kommer hem till sin nya bostad, ett hundraårigt kråkslott, där hon bor högst upp med tornrum och vind.

Här finns både saga och skräck. På nedre botten i huset bor en virrig gammal ”häxa” och närmaste grannen är kanske en prins! Den norska titeln Jeg vet hvor du bor får givetvis läsaren att ana oråd och man får bekräftelse med besked. Marian jobbar trots sömnlösa nätter idogt med sitt fall samtidigt som Oslopolisen med Cato Isaksen i spetsen undersöker en serie aktuella försvinnanden, vuxna män den här gången.

Författaren väver sakta men säkert ihop de olika fallen, om än med god hjälp av några märkliga sammanträffanden.

Där satan har sin tron är Lindells trettonde bok och Marian Dahle är en intressant och komplex person, samtidigt känslig och tuff, intelligent men dumdristig och ibland kanske lite väl mycket av ”wonder woman”, men det tycker jag är tillåtet i en polisroman med så här starka thrillerinslag. Unni Lindell är i god form men verkar ha tröttnat lite på den gode Cato och satsar förhoppningsvis på Marian i ytterligare någon rafflande berättelse.

BERIT ENGDAHL

Unni Lindell

Unni Lindell. Foto Jørn Grønlund