DÄR ISARNA RÅMAR

Jun 12th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till Där isarna råmarAv Jennie Lundgren & Ulrika Lundgren Lindmark
Albert Bonniers förlag, 2021
ISBN 9789100185831, inbunden, 342 sidor

Två svägerskor debuterar med en spännande historia som utspelar sig i Norrbotten där de två författarna också bor. Jennie arbetar som polis och Ulrika som ekonom, när de inte skriver deckare tillsammans.

Visst märks det att detta är en debutroman på sina ställen. De råmande isarna är exempelvis en titel som lockar mig, men som visar sig ha mycket liten betydelse för romanens handling. Den kvinnliga polis, Irene Thorsdotter, som är en av huvudkaraktärerna i handlingen beskrivs på omslaget som att hon nyligen lämnat Stockholm för jobbet i Kalix och att hon råkar i konflikt med både chefer och kollegor. Vad som ligger bakom hennes flykt från Stockholm känns oklart, men nog anar vi i läsningen att det är fråga om ett slags flykt. Hon verkar inte precis smälta in i det manligt dominerade gänget på jobbet i Kalix heller. En annan viktig person i romanen är Max Persson, en nyligen frånskild tvåbarnspappa som är den enda polis hon verkar kunna samarbeta med.

Jag brukar skygga för deckare där barn utsätts för grova brott, men här skildras brotten på ett sätt som ändå gör det möjligt att fortsätta läsa. Livet bland människor som har det svårt i byarna, där barnen far långa vägar med taxi till skolan tycks kunna vara lika hotfullt som det kan vara på jobbet för den kvinnliga polisen i romanen. I denna roman anas ett hot bland poliserna vid vapenskåpen på stationen lika starkt som mellan de samhällets olycksfåglar som jagar miltals med risiga bilar längs vägarna ut i obygden till gamla övergivna hus i jakt på pengar till droger eller på flykt undan poliser eller langare.

Den egentliga handlingen i romanen utspelar sig under drygt två hektiska veckor tidigt i maj månad och detta författarpar har säkert ämnen för fler spänningsromaner om poliserna och människorna kring Kalix.

BIRGITTA NEY

Jennie Lundgren & Ulrika Lundgren Lindmark

Jennie Lundgren & Ulrika Lundgren Lindmark. Foto Anthony Tian