DÄR INGEN FALSKHET BOR

Jan 13th, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till Där ingen falskhet borAv Kjell E. Genberg
Melker Förlag, 2018
ISBN 978-91-7615-275-1, 233 sidor

En kriminalroman med en Volvo Amazon som en av huvudingredienserna, ja, den kan inte vara alltigenom dålig. Lägger man därtill en handling med bas i Hudiksvall, ett par hämndlystna syskon från före detta Jugoslavien, en hundratrettonårig krigsförbrytare, en journalistvikarie, en åkgräsklippare, en sambomisshandlare, och så ett antal luttrade poliser – då har man en spännande berättelse av 79-årige likaledes luttrade författarveteranen Kjell E. Genberg.

Titeln på boken skulle lite putslustigt kunnat vara “Återkomsten” eftersom Genberg mer eller mindre slutade skriva för tio år sedan. Efter att ha följt författaren sedan genombrottet med Fnask i fördärvet, alla böcker om Ben Hogan, Rallarliv, Jeff Flint, serietidningen Maffia, över poliserna i Enheten – sammantaget över 250 böcker om allt mellan himmel och jord – så vet jag att Genberg bokstavligt talat är hemma igen. Dels utspelar sig Där ingen falskhet bor i Hudiksvallsområdet där författaren är född och uppvuxen. Dels får vi återigen träffa på poliskaraktärer som kan bli återkommande följeslagare.

För tanken är att Där ingen falskhet bor är den första av åtminstone fem böcker om poliserna i X-gruppen. X är länsbokstaven för Gävleborgs län som Hudiksvallspoliserna och huvudkaraktärerna Paul Rademan och Christian Carlsson tillhör. Voila, X-gruppen! Och denna lilla grupp kan mycket väl komma att uträtta stordåd framöver. Redan nu kan jag konstatera att även om miljön är mycket lokal (man lär sig en hel del nya lokala begrepp) så är den internationella atmosfären mycket påtaglig. Känner man sin Genberg så kan man leva i tron att det kommer att vara så också i kommande böcker.

Som nämnts, Kjell E. Genberg är ingen duvunge. Han kan verkligen konsten att sätta ihop ord till meningar som blir en spännande handling. Kapitel för kapitel. Det är ett trivsamt tempo i boken. Författaren är mån om att skildra polisarbetet såsom det oftast är i verkliga livet; poliser som håller i flera olika ärenden med olika trådar. Trådar som ibland går in i varandra, men oftast inte. Och det är alltså därför som vi får följa poliserna i Där ingen falskhet bor utifrån ett flertal ärenden.

Det här är ju ett angreppssätt som man kan gilla eller hata. Många författare väljer den enkla vägen. Att skildra ett enda polisärende från A till Ö. För det är det som boken ska handla om. Punkt. Slut. Enkelt också för läsaren att ta till sig, förstås. Men vill man ha realism i läsandet så kan man med fördel välja en genbergare. Personligen tycker jag om en bra handling. Jag gillar också att överraskas. Lär jag mig något på vägen, då blir jag extra glad.

Och det är nog så: Jag blir glad när jag läser den här boken.

PETER OLOFSSON

Kjell E Genberg