Mar 5th, 2019 | By | Category: 2019-03 mars, Recension

Omslag till Där fåglarna slutat sjungaAv Jenny Quintana
The missing girl, 2017
Översatt av Camilla Jacobsson
Etta Förlag, 2018
ISBN 978-91-87917-79-7, 357 sidor

Den medelålders skollärarinnan Anna Flores lever sedan många år i Grekland, men återvänder till sin barndoms by i England för att ta hand om det praktiska vid sin mammas begravning. Hemma i byn är mycket som förr, men för Anna blir återseendet allt annat än nostalgiskt. Hon är nu ensam kvar – alla andra i ursprungsfamiljen är borta. När Anna börjar städa sin avlidna mammas bostad och sin pappas prylbod väcks minnen till liv.

Familjen började brytas sönder när Annas några år äldre storasyster plötsligt försvann när Anna själv var i 10-årsåldern. Anna kämpar med de plågsamma minnena av ovissheten, saknaden, de förändrade familjerutinerna och att vuxenvärlden – istället för att uppvisa handlingskraft – endast visade på ett klädsamt deltagande. Anna minns hur hon själv försökte ta reda på sanningen genom att intervjua människor om deras iakttagelser, trots att pappan försökte hindra henne. När städarbetet fortskrider upptäcker Anna en porträttlik teckning av storasystern i en flyttlåda. Men vem har ritat den? Och har den något att berätta om var hon tagit vägen?

Det låter nog så spännande. Men det är märkligt att romanen har blivit marknadsförd som just en spänningsroman, när den snarare är en stillsam berättelse om ensamhet, bearbetning, mognad och nyorientering. Anna är ingen detektiv, hennes iakttagelser systematiseras inte och diskuteras inte heller med någon. Spåren som presenteras växer inte i styrka och berättelsen innehåller ingen konkret vändpunkt. När det till slut kommer fram att storasystern aldrig lämnade byn, utan ligger begravd i en trädgård, finns ingen gärningsman kvar i livet att åtala och Anna får egentligen inget avslut.

Man kan förstås tycka vad man vill om den här boken. Och det kan man säga att läsarna verkligen får chansen att göra nu när boken släppts i ett antal länder. Den har fått många lovord, men som nämnts är detta i mitt tycke inte en spänningsroman. För det är inte spännande. Detta är snarare en slags road-movie som bara fortsätter och fortsätter. Och fortsätter. Spänning bygger på att ledtrådar växer ihop. Här växer inga ledtrådar ihop till någonting. Inte ens till ett spännande avslut. En upplösning är förstås något att hoppas på. Men också det saknas.

Boken är i och för sig ett stycke intressant läsning, men ger inte mersmak. Detta är en debutroman, och med lite mer kött på benen till nästa roman hoppas jag att författaren tar läsaren till nya höjder. God lycka!

MAGNUS OLOFSSON

Jenny Quintana

Jenny Quintana. Foto Sekwa Förlag