Mar 24th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Dalai lama

Av Mayank Chhaya
Dalai lama: Man, Monk, Mystic 2007
Översatt av Kristina Larsén
ICA Bokförlag 2009

Den 4 mars sökte Dalai lama visum till Sydafrika för att delta i en fredskonferens i juni och juli 2008 med en grupp av Nobels fredspristagare, bland andra Nelson Mandela, FW de Klerk, Martti Ahtisaari och Desmond Tutu. Dalai lama fick själv fredspriset 1998. Efter att Kinas ambassad i Sydafrika sagt att landets relationer med Kina allvarligt skulle skadas om Tibets andlige ledare tilläts resa dit blev han, utan närmare motivering, uppmanad att uppskjuta resan. Desmond Tutu blev så upprörd att han hotat att bojkotta konferensen.

Detta är det senaste beviset på att konflikten mellan Kina och Tibet, där Dalai lama tycks vara den minsta gemensamma nämnaren, är en potatis som blivit allt hetare.

Mayank Chhaya

Vill man veta mer om den religiöse ledaren, om Dalai lamas ursprung (namnet betyder ”en lärare vars vishet är vidsträckt som havet”) är den nyutkomna auktoriserade biografin Dalai lama av Mayank Chhaya en utmärkt och också partisk lärobok. Dessutom får man veta mycket om den historiska bakgrunden.

Författaren skriver bland annat: ”Tibet är ett land som ligger på en genomsnittlig höjd av 4000 meter över havet och utgörs av en ändlös, kall öken. Där lever ett folk som till synes lever kvar i det förgångna, som snurrar på egendomligt formade bönekvarnar och sjunger egendomligt ljudande mantran – allt detta är verkliga företeelser som gärna lånar sig till exotiska tolkningar. […] Konflikten i vars själva centrum Dalai lama befinner sig handlar inte bara om ett geografiskt område benämnt Tibet. […] Konflikten utspelas på ett mycket djupare, mänskligt plan.”

Boken om Tibets buddhistiskt religiöse ledare och Kinas roll är en spännande berättelse (väl översatt av Kristina Larsén) som spänner över flera sekel. Mayank Chhaya har gjort omfattande research och samarbetat med Dalai lama själv för att kunna skriva den.

Dalai lama föddes som Llamo Thondup i den lilla tibetanska byn Tengster. Som treåring identifierade en regeringsdelegation honom som den fjortonde reinkarnationen av Dalai lama. Man kan tycka vad man vill om reinkarnationsteorin men i den delen av världen är den mindre omstridd än här. Den innebär också att huvudpersonens liv alltid är sammankopplat med Tibets historia. Från exilen i Indien kämpar han outtröttligt för sitt lands självständighet, något som gjort honom till det ocku-perande kommunistiska Kinas store fiende. Att munken Dalai lama dessutom är en mystiker tycks ha gjort honom till en ännu större fara.

Mayank Chhaya är indisk journalist och författare som de senaste tjugofem åren bevakat södra Asien. Numera bor han i USA.