DAGS ATT BRUKA ALLVAR

Sep 3rd, 2009 | By | Category: 2000-4, Recension

Av P. D. James
Time To Be Earnest 2000
Översatt av Gunilla Lundborg
Wahlström & Widstrand 2000

När P. D. James fyllt 77 skrev hon dagbok fram till nästa födelsedag. Nu finns boken i handeln och det är märkligt vad denna tydligen djupt religiösa kvinna hinner med trots sin ålder. Hon reser omkring i flera världsdelar, talar på olika sammankomster och signerar böcker på löpande band. Mellan varven hinner hon dessutom besöka vänner och föra litterära diskussioner om det mesta. Och hon har åsikter. Hon anser till exempel att kvinnors dominans inom den engelskspråkiga deckarlitteraturen inte är så konstig. Jämvikt råder mellan könen i stort sett, precis som inom annan litteratur. Att många kvinnor dragits till den populäraste formen av skrivande anser hon beror på att kvinnors kreativitet tycks finna ett naturligt utlopp i romanförfattande. Och deckaren passar dem eftersom kvinnor ofta har blick för detaljer, viktigt när man lägger ut ledtrådar.

James kan mycket om den brittiska deckarlitteraturen och om kriminalhistoria. I många intressanta utvikningar berättar hon om kolleger i branschen och om olika mordfall som hon haft anledning att titta närmare på, inte minst under sin research. Man får ett intryck av att hon försöker vara ärlig mot sina läsare och i synnerhet avsnittet om hur hon själv uppfattade utgivningen av sin första bok – Slut hennes ögon – som var en berättelse i Christie-stil, är roande och kan stämma även svenska författare till eftertanke.