Apr 27th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till Dagen da vi försvannAv Lucy Robinson
The Day We Disappeared, 2015
Översatt av Helen Ljungmark
Printz Publishing, 2016
ISBN 978-91-88261-04-5, 398 sidor

Annie Mulholland kämpar med sitt tragiska förflutna något som fått henne att avstå från relationer, men när den karismatiske Stephen kommer in i hennes liv börjar hon hoppas och tro att han har en positiv inverkan på henne. Samtidigt har Kate Brady mer eller mindre flytt från sitt fina jobb och sina vänner utan att berätta varför och lyckas trots att hon är okunnig om hästar få ett jobb som hästskötare hos den skicklige ryttaren Mark, som visserligen är gift men som hon trots det känner stark dragning till. Och, visar det sig, hon börjar också tycka mycket om djuren i stallet.

Lucy RobinsonBåda kvinnorna döljer något som de absolut inte tänker avslöja, åtminstone inte förrän tiden är mogen.
Eftersom båda parallellhandlingarna berättas i första person blir man till att börja med lite förvirrad, men det ger sig. Allt inleds med en kort beskrivning av en ung flickas katastrofala födelsedagskalas tillsammans med modern utan att man får veta vem av kvinnorna det gäller. Men det ger sig också i denna riktigt läsvärda blandning av chick-lit, deckare (nåja) och thriller.

Sakta men säkert får man veta vad det är som länkar dessa kvinnor samman. De bakåtblickar som förekommer förklarar till viss del deras bristande självkänsla och accentuerar deras naivitet. Ibland vill man faktiskt ropa till dem att skärpa sig. Att man engagerar sig så pass säger en hel del om författarens förmåga att gestalta och driva en berättelse framåt.

Och trots att jag tror mig vara en rätt van läsare lyckades jag aldrig fundera ut hur det skulle sluta. Bra gjort, Robinson.

Dagen då vi försvann är Lucy Robinsons fjärde roman. Innan hon blev författare arbetade hon med teater på West End och gjorde TV-dokumentärfilmer för bland andra BBC och Channel 4 och 5. Författarkarriären tog fart när hon började skriva för tidningen Marie Claire och debutromanen The greatest love story of all time blev en framgång.

BARBRO LINDBORG